0 3470 visningar

13 svar

Sälja torkad svamp

Pochahontas

3 dec 2011 kl. 15:58

Vet att jag läst något om detta förut men antingen är jag för datorkorkad eller för lat för att hitta inlägget. Vad är rimligt priser för torkad
Trattkantarell
Svart trumpetsvamp
Rödgul trumpetsvamp
Spindelskivling
Sotvaxskivling
Mandelriska

På ett ungefär. Ser att Swamping säljer 15 g trattkantarell för 56 kr och 15 g karl-Johan för samma pris

0

Bekymrad

3 dec 2011 kl. 21:53

Spindelskivling?????

0

anithau

4 dec 2011 kl. 08:18

Förslag: 2:-/gram

0

Pochahontas

4 dec 2011 kl. 09:13

Å jösses. Menade Rimspindling. Rodnar över hela kroppen

0

Bengt Sandh

4 dec 2011 kl. 12:13

Swampings pris är rena ockret! Att för torkade trattkantareller begära 3.733:-/kg är orealistiskt. 1.500-2.000:- är nog en mera rätt prisnivå.

0

Pochahontas

4 dec 2011 kl. 16:25

Ja Anithau och Bengt. Känns mer realistiskt utom för Mandelriskan. Blir nog 2-3 kronor där.

0

anithau

4 dec 2011 kl. 17:31

Jag säljer alltid för 2:-/gram.

Mandelriskan växer ju inte häruppe så där kan jag inte uttala mig.

Svart trumpet skulle jag kunna tänka mig att ta lite mer för, eftersom den inte finns i samma omfattning som trattisarna, här i Västerbotten.

0

Helena A

4 dec 2011 kl. 20:35

Jag tar 1.50 gram för trattkantareller, sen varierar det mellan 2-3 kr/gram för trumpeter (båda sorter) karl johan, mandelriska osv…......

0

per dunhoff

5 dec 2011 kl. 09:06

har bytt 300 gram tegelrød birkerør hat och trattkantarell, soltorkat. mot 500 dkr mad og vin på byns beste restaurang. før øvrigt et tips før at få solgt til bra pris at ta betalt in natura…....

0

Mr Bengt

5 dec 2011 kl. 09:57

Pochahontas,
Tycker inte du ska vara rädd att ta betalt för dina svampar. Utgå från grundläggande affärsmässiga principer som hur mycket arbete du lagt ner och vilka kostnader du haft och försök och räkna fram en timpeng som du känner dig nöjd med. Tänk på att om du plockat och torkat små mängder kanske vissa kostnader blir opropotionellt stora. Sedan är det upp till marknaden som med allt annat här i världen. Bra kvalitet, fin förpackning, receptideer och bygga nätverk på säljsidan ökar dina chanser att få bra betalt.
Svamping har säkert gjort sin hemläxa och försöker få en anständig timpeng vilket är precis i sin ordning.
Lycka till

0

Pochahontas

5 dec 2011 kl. 11:52

Tack för alla svar. Har gett bort mängder av både färsk och torkad svamp men tänkte nu ta lite betalt för att stödja t.ex. Läkare utan gränser och då är det ju bra om jag kan få så mycket som möjligt för svampen.

0

Perra H

5 dec 2011 kl. 15:04

Jag har bytt ett gram torkad trattkantarell av världens allra bästa kvalitet mot en utlandsresa tre veckor i Thailand.

0

klas jaederfeldt

5 dec 2011 kl. 17:03

de va bra gjot

0

Pochahontas

7 dec 2011 kl. 18:47

Har sålt min första svamp idag.
Tog 1.50 för trattisar, 2,50 för svart och rödgul trumpetsvamp, 2.00 för rimspindling, 2,00 för pulveriserad Stolt fjällskivling och 3,00 för Mandelriska.
Känns lite kul men väldigt annorlunda för mig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone