får det bli, då jag i går ffgpl drog till skogs utan kamera. Men till lunchen åt vi nyplockade kantareller m.m.
Idag var kameran med - och det hjälpte inte! Men på kuvösen ligger några stelfrusna i väntan på ljus.
Alnästing? på klen, död hasselpinne. Våren -08 visade jag alnästing på rönn och sen dess har jag sett flera just på rönn.
Så en kantarell med underjordiska åsar. Fanns ett helt mycelgäng, några ätbara.
Sen en tallkotte med kamfingersvamp, skulle jag tro.
”Igelkottfingersvamparna” har återbesökts. Det finns c 40 liknande frk på mycelet. Kanske avvikande granfingersvamp – eller något annat;) Två mellanstora har bott inne en tid och sporat av sig.
Den vita på de sista bilderna växer på en riktigt grov, död och barkfri, stående tall-
Tack Klas, men porerna är troligen mycket större än 5-7 per mm som sägs här http://www.algonet.se/~fungus/tickor.html
Du nämner inte något mått i Tickboken.
Vi går förbi tallen varje vecka och har gjort så ett par månader, så jag får väl både smaka och mäta!
Både du och andra nämner att f. pachymeres ska ha fullt med små ”hattar”. Har inte sett såna, men får väl kolla närmare. Gärdseltickan som Hans-Åke föreslår ska ha ungefär/minst lika små porer. Jag kan ha misstagit mig på porstorleken, men ska kolla, ev. redan i morrn! På fredag är det viss(t) risk för vinterns första, lindriga snöhinder…
Jodå, vi hundvandrade idag till den nakna tallen. Tyvärr var vädret och läget fel för fotande - tickan alltför snöig - men det går möjligen ändå att se att porerna är tillräckligt små, mycket mindre än jag trodde med ledning av de förra bilderna. Och jag skar ut och tog hem en liten årsringsflisa med tickan. Får se i morrn om det går att fota den…
1:1 kallar jag död disknästing.
1:2 har färg som orange kantarell. Elljusstick eller sällsynthet?
1:3: Att kamfingersvampen växer på tallkotten går jag inte på :-)
Kan soppen möjligen vara en Boletinus (hålsoppstyp) med sina stora porer?
Kan fingersvampen möjligen vara rotfingersvamp?
Kul kommentarer, Hans!
Nästingen minns jag inte så mycket om efter snart 5 månader? Men den mycket speciella, “äkta” vinterbitna kantarellen med superlånga, ”jordiska” åsar är en från ett helt gäng; vi åt de mest ätliga (det är nämligen s.k. gula saker). Inget el-ljus alls!
Kamfingersvampen på tallkotten bör du allt gå på – det är nämligen sant!
Soppen tror jag är en köldtålig – men vinterskadad - variant av sammetssopp. Jag har den kanske sparad – eller också åt vi upp den!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.