0 1045 visningar

15 svar

Lite från förra veckan

Jan A, Uppsala

6 dec 2011 kl. 20:20

får det bli, då jag i går ffgpl drog till skogs utan kamera. Men till lunchen åt vi nyplockade kantareller m.m.
Idag var kameran med - och det hjälpte inte! Men på kuvösen ligger några stelfrusna i väntan på ljus.
Alnästing? på klen, död hasselpinne. Våren -08 visade jag alnästing på rönn och sen dess har jag sett flera just på rönn.
Så en kantarell med underjordiska åsar. Fanns ett helt mycelgäng, några ätbara.
Sen en tallkotte med kamfingersvamp, skulle jag tro.

0

Jan A, Uppsala

6 dec 2011 kl. 20:23

28/11 hittade hustrun en ”snösopp”! På suddiga bild 2:1 ligger den i snön! Dagen därpå gick jag och hämtade hem den, men tog först bl.a. bild 2 och 3

0

Jan A, Uppsala

6 dec 2011 kl. 20:25

Efter ett par soppdagar på kuvösen infann sig fotoljus och då såg den ut så här. Förmodar att det är en flintskallig sammetssopp i julstämning.

0

Jan A, Uppsala

6 dec 2011 kl. 20:27

”Igelkottfingersvamparna” har återbesökts. Det finns c 40 liknande frk på mycelet.  Kanske avvikande granfingersvamp – eller något annat;)  Två mellanstora har bott inne en tid och sporat av sig.
Den vita på de sista bilderna växer på en riktigt grov, död och barkfri, stående tall-

0

Jan A, Uppsala

6 dec 2011 kl. 20:34

Den sista på tallen är jag xtra taxam för hjälp med!

0

Hans-Åke

7 dec 2011 kl. 13:15

jag tror på björkdyna,och stornästing på rönn tallskinn och gärdselticka.

0

Jan A, Uppsala

7 dec 2011 kl. 14:30

Sorry, alnästingen sitter som jag sagt på hassel, klen sådan dessutom. Jag visar inget på rönn. Sista bilden är en del av den näst sista - alltså samma frk på tall.

0

klas jaederfeldt

7 dec 2011 kl. 16:19

en gissnin på tickan skulle kunna vara Antrodia xantha form pachymeres

0

Jan A, Uppsala

7 dec 2011 kl. 19:06

Tack Klas, men porerna är troligen mycket större än 5-7 per mm som sägs här http://www.algonet.se/~fungus/tickor.html
Du nämner inte något mått i Tickboken.
Vi går förbi tallen varje vecka och har gjort så ett par månader, så jag får väl både smaka och mäta!
Både du och andra nämner att f. pachymeres ska ha fullt med små ”hattar”. Har inte sett såna, men får väl kolla närmare. Gärdseltickan som Hans-Åke föreslår ska ha ungefär/minst lika små porer. Jag kan ha misstagit mig på porstorleken, men ska kolla, ev. redan i morrn!  På fredag är det viss(t) risk för vinterns första, lindriga snöhinder…

0

Jan A, Uppsala

8 dec 2011 kl. 20:30

Jodå, vi hundvandrade idag till den nakna tallen. Tyvärr var vädret och läget fel för fotande - tickan alltför snöig - men det går möjligen ändå att se att porerna är tillräckligt små, mycket mindre än jag trodde med ledning av de förra bilderna.  Och jag skar ut och tog hem en liten årsringsflisa med tickan. Får se i morrn om det går att fota den…

0

Jan A, Uppsala

8 dec 2011 kl. 20:32

På ditvägen passerade vi en ett par m hög, till större delen barkfallen tallstubbe. På läsidan sågs denna vitaktiga, släta men delvis piggiga sak.
Undrar vad det är.

0

Jan A, Uppsala

4 maj 2012 kl. 16:49

Idag, 2012-05-04, ser citronticketallen ut så här.  Ligger citrontickan fortfarande bra till?

0

Hans v E

6 maj 2012 kl. 18:53

1:1 kallar jag död disknästing.
1:2 har färg som orange kantarell. Elljusstick eller sällsynthet?
1:3: Att kamfingersvampen växer på tallkotten går jag inte på :-)
Kan soppen möjligen vara en Boletinus (hålsoppstyp) med sina stora porer?
Kan fingersvampen möjligen vara rotfingersvamp?

0

Jan A, Uppsala

6 maj 2012 kl. 19:12

Kul kommentarer, Hans!
Nästingen minns jag inte så mycket om efter snart 5 månader? Men den mycket speciella, “äkta” vinterbitna kantarellen med superlånga, ”jordiska” åsar är en från ett helt gäng; vi åt de mest ätliga (det är nämligen s.k. gula saker). Inget el-ljus alls!
Kamfingersvampen på tallkotten bör du allt gå på – det är nämligen sant!
Soppen tror jag är en köldtålig – men vinterskadad - variant av sammetssopp. Jag har den kanske sparad – eller också åt vi upp den!

0

Tony S

6 maj 2012 kl. 22:00

Bild 1. Aldyna på hassel.

0

Jan A, Uppsala

6 maj 2012 kl. 23:52

Tack för det, Tony!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone