0 571 visningar

38 svar

Visa fynd !

Lena M

10 dec 2011 kl. 10:17

Jag tycker det vore kul att få se bilder på fynden ni gjort denna säsong,sällsynta, ätliga, oätliga.
Många av oss har säkert hittat för oss nya arter,visa dem.

Själv hittade jag den här som jag inte vet vad det är, någon svampklubba kanske?

Sen blev jag lycklig av att se alla violgubbarna på gångavstånd hemmifrån.

Vad gjorde er överraskad, glad ?

Svampfynd

0

klas jaederfeldt

10 dec 2011 kl. 11:45

ser ut att vara huvudlik svampklubba

0

Jonas

10 dec 2011 kl. 14:54

Här B. rubrosanguineus från schweiz, det tyckte jag var ett fint fynd.

0

Jonas

10 dec 2011 kl. 14:57

En bild till…

0

Jonas

10 dec 2011 kl. 15:01

Och här Camarophyllopsis schulzeri från sverige, har jag aldrig hittad för!

0

namn på Jonas fynd !

Bo E

14 dec 2011 kl. 12:30

kan det vara blodsopp med nåt nytt latinskt namn?

den andra fick jag googla på

var så säker på att det var nån vaxskivling men den hette ljusskivig lerskivling

man lär så länge man lever…o är nyfiken!

0

namn på Jonas fynd !

"JAS" Helsingborg

14 dec 2011 kl. 17:29

Jag har under det gångna året haft turen att hitta en del ovanligare fynd.
1.Är en liten mussling, Barkmjölmussling, Clitopilus daamsii som lever på Hymenochaete tabacina, kantöra som i sin tur lever på salix. Endast ett fåtal fynd är rapporterade från Sverige.
2.En dynsvamp.Hypocrea estonica. Sweden, Skåne, Råå, Esket. Ännu ett roligt fynd. Det är det andra skånska och svenska fyndet.

3.En myxomycet. Arcyria stipata. (Schwein.) Lister. Sweden, Skåne, Skäralid Söderåsen.
Roligt fynd, andra gången arten anträffas i Sverige.

0

Visa fynd!

Crister

14 dec 2011 kl. 19:11

“mm-skål” på naken ved av döda, stående druvfläderstammar, ej identifierad. Bildens låga kvalitet kräver beskrivning: apotecier - insida grå - ca 0,3 mm på ett ungefär lika långt skaft, båda ljust brunhåriga på utsidan, utom kanten som är vithårig. Fruktkropparna bildar förgreningar till 1,5 mm höga “buskar”, där varje nytt skaft växer ut strax under ett döende apothecium.

0

Visa fynd!

klas jaederfeldt

14 dec 2011 kl. 19:26

ser ut som argusöga

0

Visa fynd!

Tony S

14 dec 2011 kl. 19:28

Ser ut att vara argusöga, Merismodes anomalus.

0

Visa fynd!

Tony S

14 dec 2011 kl. 19:29

Såg inte ditt inlägg i tid Klas.

0

Visa fynd!

Karin W

15 dec 2011 kl. 08:20

Två av mina favoriter från i år: sumpäggsvamp och igelkottsröksvamp.

0

Crister

15 dec 2011 kl. 09:49

TACK Klas och Tony!

0

namn på Jonas fynd !

Jonas

15 dec 2011 kl. 18:11

Hej Bo!

Tyvärr kan jag inte dom svenska namn…
B. rubrosanguineus är känd i sverige som B. legaliae, varför ni har ett annat namn vet jag inte.
Jag tyckte samma som du att det är en vaxskivling. men C. schulzeri har tydligen mindre sporer än liknande vaxingar.

0

namn på Jonas fynd !

"JAS" Helsingborg

18 dec 2011 kl. 17:50

B. legaliae (falsk djävulssopp), eller har den ett annat namn oxå?

0

namn på Jonas fynd !

Jonas

18 dec 2011 kl. 20:44

Ja, B. rubrosanguineus. Jag tror (!) det är bara i skandinavien man kallar den B. legaliae. Jag vet inte varför…

0

namn på Jonas fynd !

Irene A

18 dec 2011 kl. 21:34

Jag vet inte hur det egentligen förhåller sig, men Boletus rubrosanguineus sägs vara en art som växer tillsammans med barrträd, och jag hittar ingen uppgift om att den ska vara synonym med legaliae. Var finns den informationen?

0

namn på Jonas fynd !

Jonas

18 dec 2011 kl. 21:54

B. rubrosanguineus är en art som kan växa med gran (också lövträd) i alperna (ibland på över 2000 m!) och B. legaliae tycks vara en art som växer i låglandet med bara lövträd och brukar vara mera orange än B. rubrosanguineus. Men dom kan vara svåra att skjlia och flera experter tror att det bara är en art.

0

namn på Jonas fynd !

"JAS" Helsingborg

18 dec 2011 kl. 22:07

Hum? Index Fungorum har ingen av dem som synonymer.

0

namn på Jonas fynd !

Irene A

18 dec 2011 kl. 22:07

Om de är samma art, borde det gällande namnet ändå vara legaliae eftersom det är äldre..

0

namn på Jonas fynd !

Hans v E

18 dec 2011 kl. 22:51

Jag har hört att det är taxonet rhodopurpureus som är synonymt med legaliae (vilket syftar på den franska mykologen Madame Le Gal) vilket också är synonymt med satanoides (falsk djävulssopp).

0

namn på Jonas fynd !

"JAS" Helsingborg

18 dec 2011 kl. 23:04

Jag utgår från att man kan lita på Index Fungorum och där finns inga sådana kopplingar alls!?

0

Irene A

18 dec 2011 kl. 23:20

IndexFungorum innehåller inga absoluta sanningar. Så länge inga DNA-analyser har gjorts av dem, är det nog ingen som vet säkert.

Det råder också olika uppfattningar om ifall rubrosanguineus är ett legitimt namn eller inte.

0

Jonas

19 dec 2011 kl. 19:23

B. rhodopurpureus (nära släkt med den mycket sällsynta B. torosus) är något annat än B. legaliae, men dom har blandats ihop länge.
Att legaliae är äldre namnet visste jag inte, bra att veta! Men jag tror knappast att ni i sverige skiljer mellan rubrosanguineus och legaliae (om det nu är två arter)?! Kanske det finns båda arter i sverige?!
Bilderna som jag visade här på svampguiden visar B. rubrosanguineus, även om det inte fanns några barrträder i närheten.

0

Irene A

19 dec 2011 kl. 22:25

Anledningen till att vi använder namnet legaliae i Sverige, är väl kanske för att vi inte har någon rubrosanguineus då..

Jag hittade faktiskt DNA-sekvenser av både legaliae och rhodopurpureus. Slängde in några satanas, en rhodopurpureus och en rhodoxanthus ( B. rubrosanguineus beskrevs ursprungligen som en varietet av rhodoxanthus) och gjorde ett släktträd:

0

Irene A

19 dec 2011 kl. 22:28

rubro-, rhodo-, sanguineus, purpureus.. jag rör också ihop namnen (men de har fått rätt namn i släktträdet iaf)

0

Jonas

19 dec 2011 kl. 23:29

Det låter ju vällit interessant. Varifrån har du informationerna? Släktträdet tyder ju på att B. legaliae och rubrosanguineus kan vara två olika arter. Själv har jag aldrig hittat B. legaliae, bara B. rubrosanguineus två ganger. Men typiskt för båda arter är att hatten som ung har en grå filt. När man skrapar bort den kommer den röda färgen fram!

0

rubrosanguineus-legaliae

Irene A

20 dec 2011 kl. 09:18

Jonas, jag hittade alla sekvenserna här:
http://unite.ut.ee/UNITE_search.php?userchoice1=genus&userchoice2=b&usertype1=Boletus

En större databas finns här (men inte riktigt lika tillförlitlig):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/

Sen behövs ett program som ordnar DNA-sekvenser så att de kan jämföras, och sedan göra träd. Jag använder Mega5.

0

Irene!

Mattias Andersson

25 aug 2013 kl. 10:46

Du gjorde ett intressant fylogenetiskt träd med några Boletus sekvenser för ett tag sedan. Jag har försökt med Mega5 på egen hand, men jag skulle nog behöva lite utbildning. Har du kvar det träd du publicerade här? Jag ser att Andy lagt ut sekvensdata på Drottningholmsfyndet av B. legaliae (sekvens 1115 på UNITE) . Det vore intressant att få med detta fynd i trädet. Kan du fixa det vore jag glad?

0

Irene!

Fredrik D

25 aug 2013 kl. 11:05

Kan någon ge ett bra tips om litt (på nätet eller annan) hur man hjälpligt sätter sig in i fylogenetikens grunder! Skulle ju vara kul att kunna ta liten del av allt det nya inom svampsläktskapsforskningen!

0

Mattias

Irene A

25 aug 2013 kl. 16:56

Jag kan inte vara till någon hjälp just nu. Har bytt dator men inte flyttat över alla dokument än. Jag har installerat den senaste Mega5 som inte är riktigt lik den gamla, så jag behöver lite tid att lära mig den också.. Jag kan iaf intyga att det är kul och spännande att titta på DNA-sekvenser och göra träd av dem. Återkommer när jag har fått ordning på allt :-)

0

Mattias

Irene A

25 aug 2013 kl. 17:17

En liten genväg för att kolla en speciell DNA-sekvens är ju annars att använda Unite..

Sök upp den önskade sekvensen och kopiera den. Välj sedan “Run Analysis” i menyn.
Klistra in sekvensen i rutan, välj sedan analysmetod blastn, längst till höger.
Markera “Unite” (eller “Unite+Insd” om du vill ha fler sekvenser att jämföra med, t.ex. från Genbank).
Klicka på “submit” och vänta en stund. Då får man en lista med de kollekter som är närmast släkt med den man kollar. Jag har gjort det, och den svenska kollekten ser ut att vara identisk med den italienska och den brittiska.

0

Richard

25 aug 2013 kl. 21:32

Boletus legaliae - B. rubrosanguineus.
Den som ställer legaliae i synonym till rubrosangineus är C.L. Alessio in Boletus, Fungi Europaei 2A, s. 45.
Båda arterna liknar varandra.
Enl. litteraturen förekommer lagaliae i lövskog (ek, bok), rubrosanguineus tillsammans med barrträd.
Fotbasens hyfer är amyloider med Melzers reagens hos B. legaliae, inamyloider hos rubrosanguineus.
Jag kan livligt rekommendera en mycket bra och aktuell websida om Boletales i Europa: boletales.com

0

Jonas, Schweiz

25 aug 2013 kl. 21:44

B. rubrosanguineus förekommer med barr- och lövträd. I alperna kan man också hitta den på över 1000 m höjd.

0

Richard

25 aug 2013 kl. 22:42

Jonas, du har säkert rätt att fynd har gjorts i Schweiz också i lövskog. Till historiken och kaoset ang. nomenklaturen hos purpurfärgade soppar hittar du online följande: Zur Interpretation von Purpurröhrlingen, Wolfgang Klofac, Fritschiana 42: 28-34

0

Jonas, Schweiz

25 aug 2013 kl. 23:14

Här en bild av B. rubrosanguineus i lövskog. Tack för literaturtipps, jag ska läsa det ;)

0

Richard

26 aug 2013 kl. 14:59

Tack, Jonas för det utmärkta fotot av B. rubrosanguineus. Tydligen har B. Senn-Irlet i Verbreitungsatlas der Pilze der Schweiz slagit samman legaliae (splendidus ssp. splendidus) och rubrosanguineus (splendidus ssp. moseri)till en enda art: rubrosanguineus. B. legalieae nämns inte i Verbreitungsatlas. Däremot hålls arterna fortfarande isär i Breitenbach & Kränzlin: Pilze der Schweiz 3: nr 22 (med Picea i montana skogar) och nr 23 (i lövskog med bok, hassel och ek). Man kan fråga sig om inte namnet B. legaliae skulle ha förtur vid sammanslagningen med rubrosanguineus.

0

Bo E

26 aug 2013 kl. 15:07

ett av de trevligaste fynden hittills i år är guldkremla

den har jag aldrig tidigare träffat på men i år har jag hittat dessa två gånger

i mossig blandskog på kalkhaltig mark
stort inslag av gran men även björk och hassel

foto: Bo E-son

0

Jonas, Schweiz

26 aug 2013 kl. 17:35

I “Pilze der Schweiz Band 3” är det lite kaos med dessa arter. Bilden av B. rhodopurpureus till exempel visar rubrosanguineus och bilden av B. torosus visar luteocupreus. Ja det skulle nog vara bättre om hon delar upp rubrosanguineus och legaliae på swissfungi tills det råder klarhet om artstatus (kan man säga så på svenska?).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone