0 485 visningar

9 svar

Esket, Trollträsket, Råå 2011-12-10

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:20

Serie 1.
Viden piskar trädens kronor, den viner runt knutarna, fiskmåsarna leker i vindbyarna och jag längtar ut till skogen. På med långkalsongerna, kängor och mössan ner över öronen, så bär det iväg. Ingen lång bit bara ner mot havet och trollträsket ute vid Råå.
Någon har kanske ett horn i sidan på mig men vad gör det, jag har rejält med skinn på näsan.
Xylaria hypoxylon, stubbhorn,
Chondrostereum purpureum, purpurskinn,
Vuilleminia comedens, frätskinn

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:27

Serie 2.
Väl inne i den täta snårskogen känns inte vinden men det tjuter i luften och det nästan skallrar i tegeltickorna. Daedaleopsis confragosa, tegelticka.

0

Grethe F

10 dec 2011 kl. 18:27

Hittade du ingen trollhand??????????  det är spännande att få reda på, fina bilder är ,jag med längter till skogs och tar en tur i morgon tror jag

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:29

Serie 3.
Det doftar multnade löv och mossa i trollträsket men luften är också mättad av havets dofter, tång, ålagräs och saltdofterna går inte att undvika. Mitt trollträsk ligger inte mer än några hundra meter från det upprörda och skummande Öresund. Några myxomyceter gömmer sig i lä vid en salixsstubbe, troligen är det några, Arcyria denudata, röd ullklubba.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:30

Serie 4.
Som vårens första maskrosor lyser de vacker mot den gröna mossan och någon vill inte ut i vinterkylan utan gömmer sig men de kommer inte undan de skall med hem till stekpannan. Flammulina velutipes, vinterskivling.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:31

Serie 5.
När jag fått upp värmen åker mössan av och i det samma dyker några små vackra hättor upp.
Mycena pseudocorticola, dagghätta.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:32

Serie 6.
Fler Flammulina velutipes, vinterskivling. Roppar på mig och vill så gärna vara med, några åker ner i korgen men de äldre får bli kvar och sprida sina sporer.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:32

Serie 7.
Skål herr krös sa fröken grynna. Ja nu är det snart dags att åka hem och slå upp en ”lille en”
Ascocoryne cylichnium, stor geleskål,
Tremella foliacea, brunkrös,
Phlebia radiata, ribbgrynna.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:33

Serie 8.
Till sist en koll på vad som händer med mina trollhänder. Mögelangreppen har minskat och möglet har ändrat karaktär, en viss tillväxt kan också noteras hos trollhänderna men riktigt friska är det inte många som ser att vara. Tyvärr har de senaste stormarna härjat ordentligt i snåren så många grenar med händer på har fallit till marken och där lär de inte överleva så länge tror jag.
Hypocreopsis riccioidea, trollhand.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:36

Serie 9.
Nu fryser jag och den “lille en” ropar och en varm kopp choklad hägrar också i fjärran men först en titt ut över Öresund där vinden ylar i segelbåtarna linor och havet brusar mot stranden. Inga fikade människor syns till så här i december kvällen. En vacker vy är det i alla fall. Tack och hej leverpastej:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone