Serie 1.
Viden piskar trädens kronor, den viner runt knutarna, fiskmåsarna leker i vindbyarna och jag längtar ut till skogen. På med långkalsongerna, kängor och mössan ner över öronen, så bär det iväg. Ingen lång bit bara ner mot havet och trollträsket ute vid Råå.
Någon har kanske ett horn i sidan på mig men vad gör det, jag har rejält med skinn på näsan.
Xylaria hypoxylon, stubbhorn,
Chondrostereum purpureum, purpurskinn,
Vuilleminia comedens, frätskinn
Serie 3.
Det doftar multnade löv och mossa i trollträsket men luften är också mättad av havets dofter, tång, ålagräs och saltdofterna går inte att undvika. Mitt trollträsk ligger inte mer än några hundra meter från det upprörda och skummande Öresund. Några myxomyceter gömmer sig i lä vid en salixsstubbe, troligen är det några, Arcyria denudata, röd ullklubba.
Serie 8.
Till sist en koll på vad som händer med mina trollhänder. Mögelangreppen har minskat och möglet har ändrat karaktär, en viss tillväxt kan också noteras hos trollhänderna men riktigt friska är det inte många som ser att vara. Tyvärr har de senaste stormarna härjat ordentligt i snåren så många grenar med händer på har fallit till marken och där lär de inte överleva så länge tror jag.
Hypocreopsis riccioidea, trollhand.
Serie 9.
Nu fryser jag och den “lille en” ropar och en varm kopp choklad hägrar också i fjärran men först en titt ut över Öresund där vinden ylar i segelbåtarna linor och havet brusar mot stranden. Inga fikade människor syns till så här i december kvällen. En vacker vy är det i alla fall. Tack och hej leverpastej:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.