0 399 visningar

10 svar

Idag rök chansen

"JAS" Helsingborg

11 dec 2011 kl. 20:10

att hitta mycket vinternagelskivling, jag var och kollade mina säkra platser men tyvärr fanns det bara några få och intorkade samlingar. Det verkar vara kört med dem i år och det är klart man skall inte begära att all svamp skall gå till bra under en så lång säsong som det ändå har varit. Det fick bli lite annat och när det ändå var rökt så fick det bli lite bilder på annat som dessa gyttrade röksvampar t.ex.

0

"JAS" Helsingborg

11 dec 2011 kl. 20:16

Tiden tickar på, vintern närmar sig även här nere men när tiden ädå tickar så får det väl bli några tickbilder då:)
Sälgticka, platticka och en vacker fnöskticka.

0

"JAS" Helsingborg

11 dec 2011 kl. 20:23

Serie 3.
Så föll jag platt för dessa flatskålar och myxomyceten som syns i bakgrunden är troligen Trichia varia.
Det andra mörka är oxå en myxomycet ett stubbsmet, Brefeldia maxima som är vanligt just nu här på mina breddgrader.

0

"JAS" Helsingborg

11 dec 2011 kl. 20:31

Serie 4.
I den här terrängen snubblar jag rundor efter något ätbart, ja inte bara snubblar för marken här består av tung lera och det blir halt som på is så det blir en del halkande oxå.
Några citronskålar och ett gullkrös förgyller tillvaron, de lyser så vackert i solskenet:)

0

"JAS" Helsingborg

11 dec 2011 kl. 20:36

Serie 5.
I brist på svamp så blir det lite andra bilder oxå. En resupinat liten Rökticka Bjerkandera fumosa får åka med på bild .

0

"JAS" Helsingborg

11 dec 2011 kl. 20:40

Serie 6.
Den som söker skola finna och så blev det idag oxå, en halv korg med delikatesser:)

0

"JAS" Helsingborg

11 dec 2011 kl. 20:42

Trist är det att det i höst har varit svårt att lägga in bilder på forumet utan att behöva hoppa mellan olika webbläsare, så även i kväll:( Någon som har någon aning om varför det är så här?

0

Gula

11 dec 2011 kl. 21:21

Jättefina bilder JAS!!! Och mycket mat! :-))

Jag tycker också det är trist att behöva hoppa till firefox varje gång jag vill lägga in bilder! Väldigt konstigt egentligen att det plötsligt blev så??! Ingen som vet varför?

0

"JAS" Helsingborg

12 dec 2011 kl. 10:49

Hos mig funkar inte firefox som den skall bara då och då, så jag får hoppa till Explorer!??

0

Bo E

12 dec 2011 kl. 12:42

härliga bilder igen…o grattis till dina fina fynd av ostronmussling

här uppe i Nerike har vi inte gott om dem o i år har det som sagt inte kommit många vinterskivlingar heller…men för dem finns det väl fortfarande hopp .... nu töar det igen o snart finns varken snö eller is här
om detta står sig över helgen kan man väl drista sig till en skogstur…

0

buffy

12 dec 2011 kl. 15:22

Var också ute häromdagen och letade sammetsfotiga flammulinor, men hittade bara tre små ex - åtminstone så jag kunde visa mitt sällskap hur de ser ut. Men ingen middag blev det =(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone