Bif svampar plockade jag idag 12 dec i ett naturområde som belagts med ganska dåliga jord för ca 30-35 år sedan. Mycket av trädbeståndet är al, sälg, hassel, björk od. Mycket har börjat ruttna ner av ålder och somliga svampar trivs där. Bl a har jag hittat Ostronmussling en bit härifrån och thailändska invandrare ses med jämna mellanrum här. Dessa vita svampar växte mestadels på marken och såg ut som pappersskräp på avstånd sedan sista stormen förra veckan. Klungorna satt mycket löst i marken. Några klungor fanns på roten vid trädstammar. Svampen är vit till gulvit, luktar gott, inga insekter åtminstone inte i december. Arten finns inte med i min stora svampbok om 600 arter, men det mesta stämmer med Ostronskivlingen så när som på ganska långa stjälkar som dock oftast inte är centrerade. Sökte på nätet och fann en blek variant.
Har jag bestämt rätt?
Blek Ostrtonskivling?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.