Vad det ser läckert ut. det var några år sedan jag höll på och det är nästan så att lusten vaknar när man ser resultatet.
Men jag har garner ligger som det skulle ha stickats eller vävts av. Tiden räcker inte !
Både intressant och kul sysselsättning minns jag att det var.
Grattis till fint resultat! Har ingen aning om vad du kan om färgsvampar men ett tips om du önskar en “kallare” men mycket vacker röd färg så gå ut på tallhedar och plocka stor blodspindling som det finns god tillgång på nu. Påminner om rödskivig spindling men är större och kompaktare, har djup mörkröda skivor och mörkröda strimmor på foten.
Hej!
Jag har färgat alltsedan Carla&Erik Sundström gav ut boken Färga med svampar, men man har alltid något nytt att lära sig.
Just nu ville jag ha väldigt starka röda färger.
Stor blodspindelskivling finns här också Gullspång men inga mängder.
Jag har nyss färgat på den och då tog jag bara hattarna för att det skulle bli intensivt rött.
Om man vill ha svagare färg så tar man väl mer garn till mindre svamp.
Jag har gjort tvärtom lite garn och mycket svamp,
Jag ska väva ranor utav det färgade garnet.
Det var någon som frågade vad det blir utav sammetsfotad pluggskivling jag har vid något
tillfälle fått olivgrön färg.
Motaggsvamp skulle jag gärna vilja ha tag på, kan tänka mig att byta mot blodspindelskivlingar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.