Jag har funderat lite på de här tickorna och med tanke på att tillväxten knappt är synbar på 4,5 år och den är ca 45cm “hög” och runt 20cm bred så borde åldern vara ansenlig. Salixen den växer på har brutits av strax ovan tickan och det har hänt nyligen, stamgrovleken är ca 50cm i diam. där tickan växer. Jag har dålig koll på hur gammal en sådan salix kan vara då den växer i sydligaste delen av vårt land.
Oavsett vilken Salix det handlar om, så finns bara ett sätt att ta reda på åldern - årsringsräkning. Har du ingen borr, så kapa en trissa. Gissningsvis är åldern i år i närheten av diametern i cm…
Årsringarna c 5 mm således. Men tillväxten kan förståssss vara lägre i magra Skåne…
Bra Jan, jag var inne på ungefär det samma 40-50 år men som sagt här i detta kalla och magra Skånska landskapet kan det ibland vara svårt att överföra erfarenheterna från Småländska höglandets bördiga nejder där jag en gång lärde mig det mesta om träd och växter =)
Nu återstår bara en gissning på tickans ålder!
Ingen som har koll på detta, finns det några uppgifter över huvudet taget som behandlar tickornas livslängd och utvecklingshastighet? Jag begriper så klart att de som är fleråriga är liksom träden de lever på beroende av vädret och hur de rötar och hur motståndskraftig ved de respektive värdträden har, det är ju stor skillnad på en björk kontra en ek t.ex. En del tickor lever ju på trädet medan det lever och sedan fortsätter de att leva ett bra tag efter att värdträdet har fallit eller bara dött av angreppen. Det kanske är så oxå att respektive art söker en specifik näring och efter ett tag så är förhållandena sådana att den inte längre passar just denna art och så tar andra arter över nedbrytningsprocessen men finns det någon som har koll på detta?
Svamlar jag eller???
Jag tänkte också på det där med att räkna lager på tickan - att det inte var någon större mening på grund av just det: att den inte bildar nya porlager varje år.
Jag tror att de kan bli lika gamla som trädets livslängd. De sälgtickor jag har sett, har nästan alltid funnits på levande träd, och så länge trädet lever skapar det ju också ny näring åt tickan, så det gäller nog för den att hushålla och inte vara för aggressiv för att inte mista sin värd.
Annat är det med ostronmusslingen.. Jag har sett den göra slut på en grov björklåga inom ett år.
OK! Klyva får det bli men det får vänta några år då, tills salixen stupat helt och hållet.
Ja du Irene, Ostronmusslingen är riktigt aggressiva och på de lågor jag följt så de senaste åren så är de flesta slut, det är bara några riktigt grova boklågor som håller ännu. Jag har oxå lagt märke till att när ostronmusslingen har gjort slut på sitt så kommer det ofta mängder av grönmussling några år och avslutar det mesta av arbetet innan skålar och myxar tar över i sin tur.
Tack för svaren, det höll jag på att glömma =0
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.