Idag blev det lite blandat i ett likaså blandat hundväder.
De första, välkända ”fynden”, var några suddiga skinntickor invid en stig. Därifrån var det inte långt till grantrollens gallringsskog. De ser tämligen välmående ut. Undrar hur länge de överlever…
En annan, ännu klenare död halvfallen tall - med barken kvar - var helt ”besatt” av massor av mycket tunna, ganska stora (2.5-3.5 cm) brokiga, brunaktiga, snygga saker som jag ska återbesöka vid tjänligt väder…
Under en gran fanns en trots vissa näringsgnag väl bibehållen koloni av rätt så storvuxen barrklubbsvamp.
Är inte skinnet “raggit” i så fall raggskinn:)
Kul att det fortfarande finns lite att se hos dig. Jag blev erbjuden att följa med på exkursion i morgon men har hyrt en liten lokal där jag skall reparera några av våra “hoppborgar” i morgon så det blev inget tyvärr.
Jodå JAS, visst menade jag att ett raggigt skinn är ett raggskinn;)
Lämpliga skogar innehåller fortfarande mycket trattisar, men de blir nu allt mindre matnyttiga. Fräscha kantareller plockade vi i torsdags och ännu matnyttiga rödgula taggisar finns också. Men det är nog bara vinterskivling och ostronmusslingarna som nyväxer - av matnyttiga! Uppseendeväckande är stora mängder av stinkmussling - någon som provat den?
om mina bilder visar rätt förstås
fick nog aldrig riktig bekräftelse på bilderna från 6 november
men min gissning är stinkmussling
den stinker inte speciellt men är gul o fin o ser aptitlig ut
om det är den
och om den är ätlig…
ska man plocka den eller är den en raritet som bör lämnas ifred
?
nu har jag övertygat mig om att det verkligen var stinkmussling som växte på fallna granar
bl a dessa bilder
http://svampguiden.com/forum/visa/188872
det fanns en hel del info om stinkmussling på guiden men ingenstans har jag sett nåt om att den går att äta
i skogen där jag fann dem, Mantorpreservatet strax nordost om Örebro, fanns dessutom förordningar att inte plocka vedlevande svampar och musslingar är ju vedlevande så vi rörde dem inte - bara fotograferade…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.