Bra Per :) Så skall det gå till. Tänk på att stora ostronmusslingar kan vara i segaste laget, jag brukar rata de största men de går alldeles utmärkt att torka och göra svampmjöl av och jag brukar inte ta med foten utan jag skär av dem en bit in och även här anväder jag de segaste/nedre delarna till svampmjöl. Säsongen för ostronmussling är faktiskt året om! Jo så är det om bara vädret är tillräkligt fuktigt och lågorna inte trokar ut så finner man dem som sagt året runt. Men jag föredrar att plocka dem under vintertid då de mycket sällan är insektsangripna av förståliga själ. När det gäller judasöron så är det nästan samma sak de finns året runt men är som bäst mellan slutet av oktober till fram april men samma sak gäller här, är det bara tillräckligt fuktigt så kan man hitta dem hela året men med vanligtvis undantag för de varmaste och torraste månaderna.
Hårdstek ostronmussling, gräddstuva med mycket dill, svartpeppar och lite salt, kantskär ett ljust/franskbröd, rosta det och lägg på den stuvade svampen, servera som entrérätt eller som jag gjorde sist, som dessert:)
Goottgottigottgott:)))
mange tack JAS ! det receptet kommer jag att prova i dag. har sålt en del av dem till byns beste restaurang, æven judasøra…..ss, spænnande att høra vad smålænningarna sæger….
har provat skæra frisk ostronskivling i stycker og frysa den rå og så steka den fryst och det funkar ypperligt.
Ostronmussling, judasöron och vinternagelskivling kan frysa ute i naturen och tina upp och fortsätta växa, så alla tre arterna borde gå utmärkt att råfrysa och sedan tillaga. Jag har i alla fall fått bekräftat att smålänningarna har mottagit och läst mitt mail, återstår bara ett svar från dem. Jag avvaktar ett tag med att stöta på dem om de inte svarar, de har antagligen fullt upp nu till jul och nyår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.