Jag vet inte om någon ljus variant av sotriska, men det kanske finns..?
I barrskog förekommer ett par närstående, något ljusare arter: rökriska, Lactarius fuliginosus och beckriska, Lactarius picinus.
Båda saknar rynkorna längst upp på foten. Jag har aldrig smakat någon av dem själv.
I ädellövskog finns ytterligare några blekare, närstående arter.
Jag har plockat sotriska idag, ca 5l. Plockade häromdagen och provsmakade (smörstekt med lite salt) - jättegott! Smaken är lite speciell så det kan vara det som är anledningen att den inte anges som matsvamp i alla böcker, att den inte faller majoriteten av svampätarna i smaken.
Av vad jag sett så har de ofta ljusare färg ju större de är, men nu är min erfarenhet begränsad till den senaste veckans plockande och betraktande av bilder. De har varit allt från nästan svarta till mockabruna, men färgen har följt storleken på svampen. De minsta har varit mörkast.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.