Hej! är ny här på forumet och skulle hemskt gärna villja få lite hjälp med vad för sorts tickor dessa är som jag plockat. jag har mina gissningar men är inte säker.
sen undrar jag om det går att koka te på dessa tickor.. ska man bereda dem på nått speciellt sätt? chaga, lackticka platticka fnöskticka, sammetsticka,vedmussling, fårticka, björkticka och sidenticka o.s.v. funkar vad jag förstått det som så dessa borde väl också funka att göra te på? med tanke på att det inte finns några giftiga tickor vad jag vet? vore mycket tacksam för svar! Mvh Johan Dahlin
fler bilder:
1:baksidan av den vita tickan som har en pälsliknande behårighet på framsidan. man kan se lite strån sticka fram på den här bilden från framsidan.
2.baksidan av vad jag tror är björktickan..
3.framsida av den gröna tickan jag tror är siden ticka kan det stämma tror ni?
tack för svaret! vet du vilka dessa tickor är förresten på bilderna?
tror att den först och sista är borstticka? och den i mitten björkticka, kan det stämma tror du? tror du att man kan brygga te på dessa isåfall? vad jag har läst så har dessa mediciniska egenskaper enligt ncbi. så du borde ju de inte vara nån fara tycker man..
Den första ser ut som borstticka, den andra är björkticka. Den tredje ser inte ut att ha vanliga runda porer, björkmussling eller slingerticka kanske?
Vad jag vet, är ingen av dem känd för att kunna göra te på. Jag har sett det nämnas om björktickan, men jag vet inte om det är fria fantasier. Den brukade användas till att lägga på elden för att röken kunde skrämma bort mygg, så det låter inte riktigt hälsosamt..
De användbara som jag känner till är sidenticka, sprängticka (chaga) och lackticka och några fler av lacktickans släktingar (reishi). Om du provar andra arter, lär du knappast märka om de gör några underverk ändå.
Fårtickan är ju däremot en utmärkt matsvamp.
Hej
Jag brukar plocka Sprängticka och göra té på. Men nu plockade jag också Aspticka eftersom den växer likt Sprängtickan på levande träd och där drar ut alla nyttigheter ur det levande trädet. Jag ville testa hur detta té var. Och, det var verkligen likt Sprängtickans tésmak, dock inte alls lika svart i färgen. Men nu, ca en timme senare, känns det verkligen jättenyttigt i min kropp. Jag är nu övertygad att té på Aspticka är snudd på lika välgörande som SprängtickeTé.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.