0 445 visningar

17 svar

julpromenad

Bo E

27 dec 2011 kl. 14:57

juldagen var härlig med vinden i ryggen längs hjälmarstranden

foto: Bo E-son

0

Bo E

27 dec 2011 kl. 15:05

första svampfyndet

en mussling på almstubbe

kan det vara stinkmussling?
Har bara sett den på gran

Tyvärr elstängsel i vägen så det blev inga bra närbilder (???!!!)

0

Bo E

27 dec 2011 kl. 15:07

lite längre fram en stående almstam drabbad av almsjuka
har stått så minst ett och ett halvt år

nu var det massor av vinterskivling på den

0

Bo E

27 dec 2011 kl. 15:10

inte mer svamparter på juldagen men väl fler almar med märkliga vrilar på

lavar ger dem vackra färger oxå...

0

Bo E

27 dec 2011 kl. 15:10

öhhh

just det

bilder på vrilarna…

0

mussling på almstubbe

Bo E

28 dec 2011 kl. 12:26

inga synpunkter?

Förstår att musslingarna inte går att identifiera på det avståndet, men är det nån mer som sett dem på alm
?

vill minnas att denna blåste ned långt innan den var drabbad av nån almsjuka och sågades av därför att den blockerade vägen och vräkte ned elstängslet…som dock kommit på plats igen

0

mussling på almstubbe

Bo E

2 jan 2012 kl. 16:15

gör ett sista försök med fjolårsmusslingarna på julstubben…

sen får jag lyfta över frågan till nåt intressantare inlägg om den kvarstår…

ha ha

0

mussling på almstubbe

"JAS" Helsingborg

2 jan 2012 kl. 16:25

Ok då Bo E. Jag kan väl försöka mig på en gissning på dina inte allt för bra bilder av musslingen men jag tycker mig se en vågig hattkant på några och då gissar jag på Broskmussling, Panus conchatus syn. Lentinus conchatus

0

mussling på almstubbe

Bo E

2 jan 2012 kl. 16:28

Tack för förslaget!

Ska kolla upp den

Nej bilderna blev ju inte bra då det var ett elstängsel iu vägen…

men frågan gällde mest huruvida stinkmussling kan förekomma på alm

men då är det kanske broskmussling istället, men de är i så fall väldigt lika de stinkmusslingar jag sett på gran

0

Bo E

2 jan 2012 kl. 16:34

kollat lite på den

kan vara den men jag upplevde den som mer gulorange och absolut inga violetta toner

med blotta ögat kunde jag ändå se dem bra mycket bättre än kamerabilden som överdrev det vita ljuset så att man inte ser att de går mer i gult

det blir väl att gå tillbaka o kolla om det finns nåt kvar att se när vädret och väglaget så tillåter

tack för kommentaren i alla fall !önskar gott nytt svampår o god fortsättning !

0

Hans-Åke

4 jan 2012 kl. 15:15

Hej Bo kan vara mjukmussling den finns på alm.

0

mussling på almstubbe

Jan A, Uppsala

4 jan 2012 kl. 15:39

Jag tycker att det är en “bild” på typisk stinkmussling - som ofta är vågkantad.

0

Peter, Linköping

4 jan 2012 kl. 16:12

Katrinelund? :)

0

Bo E

5 jan 2012 kl. 15:36

tack för alla svar…

mjukmussling ännu ett förslag att kolla upp

nej, det är inte Katrinelund utan Ormestaholmen, vid cykelvägen i kurvan fast på “fel” sida elstängslet…

Jag har ju sett svampen bätrtre än på denna bild och tycker mest den liknar stinkmussling, men huvudfrågan är ännu obesvarad:
är det möjligt att den växer på lövstubbar???
Kan tillägga att stubben varit i nuvarande skick ca tre-fyra år efter sen det stormfällda trädet sågades av

0

Jan A, Uppsala

5 jan 2012 kl. 16:32

Vem har lurat i dig att stinkmussling inte växer på löv? Den växer gladeligen på både allehanda löv- och barrstubbar och -lågor.

0

Bo E

5 jan 2012 kl. 17:37

Tack Jan A!

Det var det jag ville veta…
då finns det nog ingen anledning att tro nåt annat

men har jag vägarna förbi o hittar en säker ingång kan jag återkomma med mer bevismaterial

0

Irene A

7 jan 2012 kl. 16:00

Alm är nog ett väldigt ovanligt substrat för den ändå. Jag hittar inget klart uttalat fynd på alm av stinkmussling, men rätt många andra trädslag. Gran och björk är annars de vanligaste värdarna.

0

Bo E

9 jan 2012 kl. 11:42

jag har tidigare bara sett den på gran

därav mina “tjatiga” frågor om denna lilla gula mussling…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone