tog slut i går, strax efter lunchdags. Men då hade jag redan varit ute ngn timme för att plocka svamp och uträtta andra behov.
Men för att börja historien från början…
När barnen var små fick man ibland små ”självgjorda” saker i julklapp. Det fick jag också i år!
Sonen hade byggt en ny dator åt sin gamle far och på juldagen var det installationshögtid här. Men på natten blåste sen strömmen bort och det blev matlagning på vedspisen. Datorn stod dock stilla – liksom vattnet i systemen.
Nu funkar allt igen och har så gjort sedan i går em.
Uppe i lunden och betesmarken strax bortom fanns i går mycket att bese. En del har jag visat tidigare, men nu kommer – om allt funkar - några färska bilder, tagna i det besvärliga midvinterdagsljuset.
Först snygga svartöron på almlåga, sedan ockratagging, Steccherinum ochraceum, i olika stadier på nedfallen, död, grov lövkvist. Färgen ”inte bra”, men ljuset ville att det skulle bli så….
70 m därifrån växte några mycket stora, mera typiska ex., det största drygt 8 cm.
Till sist något helt annat, en blommande “Phyllocactus”, inte alls någon julblomma, men en bra sort/hybrid som blommar så ofta som den har lust. Jag ”skaffade” den första i aug –65 – med moraknivens hjälp. Moderplantan hängde då i trappan till övervåningen på Hotell Engelmark i Jokkmokk, saligt i åminnelse…
Hoppas den gångna natten förblir årets varmaste decembernatt, + 11.9!
God fortsättning och avslutning på det gamla året!
den första lilla skivlingen kanske är en såndär lurig bitterskivling som jag brukar förväxla med gifthätting
man tror sig ofta känna igen den då bitterskivlingen är större men är de små så är jag fortfarande osäker på dessa
vinternagelskivling har gått till bra här oxå
har en del på tork för första gången
ska bli spännande att smaka hur de blir som torkade
vissa arter vinner ju rejält på torkning
Hej i vintermörkret, enda nackdelen med att inte ha snö är att det är jäkligt mörkt tidigt men annars är det helt ok utan det vita skiten. Ja nu skall man kanske inte förkasta allt vitt, din Flammulina kan ju vara rätt intressant, tar du kollekt och kollar upp den, det gjorde tyvärr inte jag när jag hittade mina vita.
Ha de så gött.
Tack för kommentarerna!
Bo, mina i mossan är c 12 mm stora - som fullvuxna!
JAS, den större är nu infångad/sparad och om det blir bra ljus ute på kuvösen i morrn ska jag ta några fler bilder - innan den får torka.
Här är tabm några, tagna vid skörden mellan regnen idag!
Vad sägs om den snyggt räfflade foten?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.