0 3274 visningar

26 svar

frågor om Karljohan!

julia i Malmö

10 sep 2006 kl. 15:21

Hej kära svampälskare!

Nu sitter jag här med mina karljohan…vill göra stuvning. Håller precis på med att koka svamparna, det blir jätte mycket skum när dessa kokas! är det ok?

Finns det någon giftig svamp som kan förvandlas med karljohan? Eller kan jag vara helt lugn med dem?

varför blir rören(under haten) så svart (mörk) och äklig nästan på alla KarlJohan ??????Är dte ok?

hoppas på snabba svar!

tusen tack!

0

Ola

10 sep 2006 kl. 15:28

Skumbildning kan bero på protein dvs insekter.

0

julia

10 sep 2006 kl. 15:30

tack ola för snabb svar!
dock finns det inga insekter i svampen, vi har kollat noga. Men brukar kötet bli violett/mörkare när man skär svampen i bitar?

0

Förväller just nu

Charina Johansson Halland

10 sep 2006 kl. 15:35

KJ på spisen o de är INTE svarta!!

0

Förväller just nu

julia

10 sep 2006 kl. 15:40

nej, inte svarta, men får inte rören mörkare nyans när man trycker på dem eller skär dem?

0

Strävsopparna får

Charina

10 sep 2006 kl. 15:49

det.
Hur vore det om du tog reda på vad du plockat innan du lade det i kastrullen?

0

Helena Zeegers

10 sep 2006 kl. 16:04

Det låter som du plockat strävsoppar som blir svarta vid brytning. Tex tegelsopp, aspsopp osv. Det finns massor av soppar man kan förväxla karl johan med men ingen av dem giftig. Däremot bittersoppen (tror jag den heter) är snarlik och ger allt en besk smak. Det behövs bara en liten liten knopp för att förstöra smaken i en maträtt. Har du fått med en sån märker du det när du provsmakar lite. Då smakar det beskt och smaken dröjer sig kvar i munner så gott som i timmar trots brödätning, drickande och allehanda knep. :P (lärde mig den hårda vägen) Ang. rören, är rören mjuka och lätta att ta bort rekomenderar jag att man tar bort dem medan man rensar. De får en så geggig konsistens. Annars så skulle jag inte oroa mig när det gäller soppar, har man plockat fel har man troligtvis plockat andra ätliga och även goda soppar istället. Att en del svampar svartnar ger dem bara tråkig färg, det förstör inte matvärdet. :)

0

julia

10 sep 2006 kl. 16:18

tusen tack Helena! Så snäll av dig att ge mig ett sådant utförlig svar! Jag har lagt bilder på mina KJ i ett annat inlägg! Kolla på dem snällaaaaaaaaaa…....

tack , julia

0

per d

10 sep 2006 kl. 16:20

helena, jag skulle säga att det är synnerligen svårt att förväxla en karl johan med en tegelsopp eller aspsopp. gallsopp och brunsopp kan för en nybörjare vara förväxlingssvampar, men det räcker nog att ha läst 5 min i en svampbok så klarar man även det.

0

julia

10 sep 2006 kl. 16:21

var inte så kritiska nu, vi har gjort vårt bästa och är pålästa! ;-) fast man vill ju dubbellkolla innan….kolla på mina bilder , ...Godkänt, Per?

0

Helena Zeegers

10 sep 2006 kl. 16:27

^^ Tycker jag med. Men var ute och plockade svamp med sambon igår och han var ute för första gången så han kom till mig gång på gång med “karl Johan”. XD Dvs Tegelsopp, smörsopp, KJ, brunsopp, sandsopp mfl. *fnissar glatt* För en nybörjare kan vilken sopp som helst vara karl Johan. Men det bästa fyndet gjorde han - blomkålssvamp! Jum jum. Jag tycker i alla fall att det är viktigt att man inte är nedlåtande mot “dumma” frågor från en nybörjare. Jag ställde samma frågor när jag var 3-4 år och har man aldrig varit ute och plockat svamp är det möjligt att de enda svampar man känner igen är kantareller. :) Så visst är det lätt att förväxla KJ med strävsoppar om man inte vet skillnaden. (smörsopp fattar jag dock inte riktigt hur han fick till KJ) :D

0

per d

10 sep 2006 kl. 16:30

julia, lite svårt att säga på de sönderskurna om det är k j eller brunsopp men bland de hela svamparna finns ikke en enda karl johan utan det är brunsopp hela bunten.

0

Charina.

10 sep 2006 kl. 16:32

Köp några vettiga svampböcker o gå några svampkurser.

0

per d

10 sep 2006 kl. 16:33

och hade du läst på här, http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_badius så hade du förstått att det inte var karl johan utan brunsopp du plockat. smaksmässigtkommer brunsopp inte ens i närheten av karl johan trots vad m k skriver, enligt min mening.

0

Charina och Per

Karin

10 sep 2006 kl. 16:36

Varför är ni så griniga???

Är det inte meningen att alla ska kunna ställa frågor om svamp här? I princip alla kunskap som vi delar med oss av här kan man hitta i svampböcker eller på nätet, varför ska “vissa” frågor då inte kvala in?

Ska vi bara sitta och dryfta cortinarius på detta forom???

0

Nädå

Charina

10 sep 2006 kl. 16:42

men folk måste lära sig att svampplockning o anrättning är en livsfarlig hantering.

Har stött på alldeles för många “jamen sniglarna äter ju på den, då går den ju att äta”...

0

Charina och Per

per d

10 sep 2006 kl. 16:44

karin, och hur kul vore det om alla amatörer som varit i skogen och sett en svamp och fotat den med sin digitalkamera så la in bilden här och frågade om det är en karl johan ???

0

Nu är det ju inte så...

Karin

10 sep 2006 kl. 16:48

att alla gör det… Eller hur? och en artig fråga tycker i alla fall jag förtjänar ett artigt svar!

Jag är väldigt ödmjuk inför den kunskap som finns här och delar gärna med mig av det jag kan, men skulle aldrig kasta spydigheter i huvudet på någon som inte har samma erfarenhet/kunskap som jag har förvärvat under många år!

Nånstans ska vi alla börja eller hur och varför inte på ett forum på nätet?

0

julia

10 sep 2006 kl. 16:58

tack helena och karin! eran råd hjälper!

Det var ju meningen att jag skulle få lite hjälp av er ang. om det var KJ eller ej…det är nog svårt att skilja sopparna emellan, dte vet ju alla…..Även experter har svårt med det, per.

fattar inte varför ni andra blev så giriga!!! Är detta ett expert- forum eller? får inte nybörjarna vistat shär? Ni behöver inte slösa energi på att svara om ni inte har ngt att säga, men låt mig använda mig av denna hemsida precis som ni alla andra gör!

P.s. det var ingen digitalkamera, det var en mobiltelefon ;-)

P.s. Nu kan jag säga att vi har ätit maträtten och det blev sååååååå gott att ni kan knappt fatta! Världens goaste svamprätt med mina soppar1 ;-)

0

Det ska göras IRL!

CharinaJohansson

10 sep 2006 kl. 16:58

““Nånstans ska vi alla börja eller hur och varför inte på ett forum på nätet?”“

Det ska göras på en seriös svampkurs! INTE på internet.Gå med någon bekant som har varit med förr o vet var fällorna finns.

0

Charina Johansson

10 sep 2006 kl. 17:01

Ja det kan säkert Spetstoppig giftspindelskivling oxo vara…
Ja, gott alltså.

0

Nu är det ju inte så...

gula

10 sep 2006 kl. 17:01

Men är det ingen som berättar för nybörjarna att det är frächa, fina svampar man plockar, inte såna där bästföredatumet gått ut för länge sedan?? Speciellt soppar! Det är ingen tävling om största svampen… Jag tycker att beklämmande många bilder visar svampar som aldrig borde hamna i en gryta!

0

Nu är det ju inte så...

.

10 sep 2006 kl. 17:02

Köper de halvruttna potatis i affäre också??

0

per d

10 sep 2006 kl. 17:08

julia, jag skulle knappast tro att en expert har svårt för att skilja mellan karl johan och tegelsopp, men du har det uppenbarligen !

0

Karljohan?

Nyfiken Simon

8 aug 2021 kl. 15:44

Jag blir tacksam om nån kan hjälpa mig med den här frågan… den ser ut att vara en gammal exemplar men ändå ser det frisk och fräsch ut. Brunsopp är det inte eftersom den blir inte blåa märken vid beröring…

0

HLilja

8 aug 2021 kl. 15:53

Karljohan!
Starta gärna en ny tråd nästa gång du lägger in en ny fråga.

0

Jan A Uppsala

8 aug 2021 kl. 15:55

Den ser precis ut som en klent byggd karljohan!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone