0 829 visningar

4 svar

Frågor om kantarellmussling

Madde Småland

2 jan 2012 kl. 15:38

Var ute en sväng med hunden i skogen och hittade ännu fler ställen där kantarellmusslingen växer här hemma. Det jag nu började undra över är vilka andra signalarter och kanske ovanliga fynd man kan hitta i närheten av kantarellmusslingen?
Vad jag förstått är den även vanligast på död ved av hassel men här hemma hittar jag dom bara på levande hassel. Är det mer ovanligt? Har inte kollat om det kommit upp några på den döda granstammen men det är annars det enda fyndet för mig på död ved.
Även läst att den är ovanlig förutom på Öland men här hemma är den iaf inte ovanlig:)

Blir glad om ngn kan ge mig lite svar.
Tack på förhand:)

0

"JAS" Helsingborg

2 jan 2012 kl. 16:53

Hej Madde!
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med signalarter i anslutning till kantarellmusslingen men jag kan kanske ge dig lite kött på bena genom att berätta att jag har många fynd av den här i Skåne och många av dem på levande hassel, även död hassel, halv och heldöd bok och även några fynd på död klibbal.
Jag kan inte påstå att den är ovanig här, åtminstone inte i ”mina” skogar.
Bild 1, på levande hassel, lite torra ex då bilden är tagen i varma maj i år.
Bild 2, på död klibbal.
Bild 3, på halvdöd bok.
(har försökt svara dig med en annan webbläsare men det funkar inte, ger bara utslag som om man har svarat, skit är det ibland, hoppas det funkar här nu)

0

Tony S

2 jan 2012 kl. 17:34

Jag tycker inte kantarellmussling duger som signalart i Skåne och kanske angränsande län. Den är alldeles för allmän, även i “trist” produktionsskog. Hur vanlig den är längre upp landet kan jag inte svara på.
Klart vanligaste substraten är bok och hassel, men jag har hittat även på sälg och hästkastanj.

0

Irene A

2 jan 2012 kl. 17:54

Gör den egentligen någon större nytta som signalart någonstans? Den signalerar död eller döende ved av olika slag, oftast hassel, men det gör ju veden också, med eller utan kantarellmussling.

0

Madde Småland

3 jan 2012 kl. 00:00

Tack för svaren:)

Era svar väckte lite nya frågor och nu hoppas jag att ngn kan hjälpa mig med dom också.
Vad fick kantarellmusslingen att bli en signalart? Är det för att den oftast finns i skogar med höga naturvärden?
Har den varit ovanligare tidigare eller kan det bero på dålig inventering av “sämre” skogar?
Om en signalart börjar bli för vanlig även i skogar med lågt naturvärde, kan den då förlora sin benämning som signalart? Hur avgörs det i så fall?

Är en av mina favoriter nu på vintern och vill därför lära mig lite mer:)

Tack igen på förhand:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone