0 322 visningar

13 svar

Har ett par ?

"JAS" Helsingborg

2 jan 2012 kl. 23:31

Serien 1.
Har en ticka som jag undrar över, blir inte klok på den, så hjälp önskas.
Substrat bok.

0

"JAS" Helsingborg

2 jan 2012 kl. 23:33

Serie 2.
Bild 1 + 2. Växer i skrevorna på en gammal boklåga.
bild 3. Oxå ett ?

0

anithau

3 jan 2012 kl. 12:37

Hej JAS!
Jag är så tokig att jag tror att det är en björkmussling på första bilden.

0

Birgitta D

3 jan 2012 kl. 13:13

tror jag med om den nu kan växa på bok

0

klas jaederfeldt

3 jan 2012 kl. 15:27

1 björkmussling, jag har t.om hittat den på tall, serie 2 1+2 någon gymnopilus

0

"JAS" Helsingborg

3 jan 2012 kl. 17:24

Serie 1, det samma svamp på alla bilderna! Det är därför som jag är lite undrande, för björkmusslingen ser väl inte ut så här, inte mina tidigare fynd i alla fall, nä det är någon annan men vilken då?

0

"JAS" Helsingborg

3 jan 2012 kl. 17:28

Humm, jag hade inte kollat på nätet utan på mina tidigare fynd men efter en runda där ute på nätet så är jag helt villig att hålla med er om att det är björkmussling som jag hittat. Tack och bock för de:) Såhär ser mina tidigare fynd ut.

0

Irene A

3 jan 2012 kl. 17:41

Gissningar på tvåan:
Fläckig bitterskivling och någon skölding.

0

anithau

3 jan 2012 kl. 19:36

De björkmusslingar som jag hittat har sett ut på olika sätt.

I tickboken står att det att de växer mest på lövträd, speciellt björk.
Boken är ju ett lövträd.

0

Hans v E

3 jan 2012 kl. 20:09

Föreslår släktet Flammulaster på 2:1 och håller med om Gymnopilus (dock ej penetrans) och Pluteus.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2012 kl. 11:07

2:1,2. = Den enda som “JAG” hittar i släktet Flammulaster som skulle passa in är Flammulaster limulatus. Men “JAG” tycker nog att Gymnopilus sapineus är ett bättre förslag.
Vad menar du Hans, att du inte håller med om att det är en skölding på 2:3 men har du inget förslag?

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2012 kl. 11:15

Hej igen Hans, såg att jag nog missförstod dig delvis. Du håller med om Pluteus men vad anser du om 2:1 & 2:2 det är samma på båda bilderna och om jag förstår dig rätt föreslår du Flammulaster och håller med om Gymnopilus?
Eller så är jag inte vaken än;)

0

Hans v E

4 jan 2012 kl. 11:54

Om 2:1 och 2:2 är samma art, tar jag tillbaks Flammulaster. I övrigt har Du fattat mig rätt. Till sist :-).

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2012 kl. 12:50

Bra då är alla ? uträtade till - .

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone