Hittade en jätelik blomkålssvamp för några år sedan, påhejad av svampboken där det stod att den var en “utmärkt matsvamp” släpade jg hem den i köket, när jag dissikerat denna tingest, fajtats med diverse insekter och småkryp som bebodde detta jättemonster, lät jag de noga utvalda smådelarna slinka ned i stekpanna med smör, salt o peppar, , blev tyvärr väldigt besviken, smakade inget vidare, kan det varit en för gammal svamp kanske??, smaken var lite åt tran-hållet,
Instämmer med Lena M!
Har dock fått hör om folk som uppskattar svampen, men råkat ut för enstaka exemplar som smakar terpentin. För övrigt kan jag säga att svampen uppe till jhöger i bilden inte kommer till sin rätta, på bilden ser den inte särskillt aptitlig ut, men är helt ok….
Jag tycker de är goda.
Måste testa att hårdfritera oxå o inte bara smörsteka el gräddstuva.
Grattis, Ola, du har slagit mitt rekord tror jag för det du har i korgen motsvarar ungefär vad jag hittat hela sommaren!
Vanligen brukar jag “skörda” en om året, för de kommer igen år efter år om man är uppmärksam på fyndplatser!
Jag gillar dom också, SKARPT. Har hittat två i år, och det är första gången jag äter sådana. Jag kan säga såhär, de är MYCKET godare som friterade (med lite jasminris och sweet chili-sås faktiskt!) än stekta. Den jag styckmördade och smörstekte och åt på macka var “sådär” på sin höjd, men den jag friterade efter följande recept var en enorm delikatess. Så ni som är tveksamma till den, testa följande innan ni helt förkastar blomkålssvamp.
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=3
Det VAR gott!
Tack Michael, den är ju tacksam att fritera då smeten s a s smetar in sig i vindlingarna.
Testade några vanliga broccolibitar, men de blev inte fullt så genomdränkta!
Mycket bra variation i alla fall.
Det kan bli mycket mat av en blomkålsvamp.
Ikväll blir det koralltickan som ska fixas till.
Har mest använt den i wok-rätter eller köttgrytor hittills.
Tiil Brittis, är själv från sv skåne. Blomkålssvampen växer tallskog vid basen på tallen med en lång 2rot” ner till tallens rot. Skogen får nog ha några år på nacken för att dessa svampar skall trivas tror jag.
Önskar lycka till i jackten…
Tycker det blev en rolig diskussion här om blomkålsvampens var eller icke vara som läcker matsvamp. Det finns tydligen många och starka åsikter om denna svamp. Fast så är det nog med många svampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.