Jo just därför att fruktkropparna är så små så har inte de typiska fårade undersidorna och den mer släta ovansidan framträtt ännu. Dallargröppan är slät och hårig som liten, säger jag som “tror” mig kunna den, så jag håller fortfarande mina slantar på dallergröppa;)
Tack för förslag.
Jag har nu tittat på mitt “håriga skinn” i mikroskop. Sporerna är ellipsoida 8-10 x 4-5 um och sterigmerna på basierna är påfallande långa. Detta stämmer inte med dallergröppa. Hyferna har söljor. De små fruktkropparna (0,5-1,5 cm)är inte heller geléaktiga utan i konsistensen mer som raggskinn.
Lägger ut lite fler bilder.
Har på mycobank hittat beskrivning och bilder på nordplätt Corticium polygonioides och det stämmer mycket bra med min svamp. Det är också denna svamp jag hittade på en lös kvist från min sälg och som jag har några bilder på. På artportalen finns inget fynd inrapporterat sedan 1999 (?).
Jag vet ju inte mer än att de mikroskopiska karaktärerna som jag kunnat notera stämmer med beskrivningen i Mycobank och att de bilder på hymeniet som där visas inte motsäger att det är denna art. Jag har samlat arten och kan gå och samla mer. Om jag inte minns fel fanns det resupinata partier av svampen på sälgen där barken var lite tunnare. På sälggrenen med tunn bark på de bilder jag la in nyss är svampen till större delen resupinat.Får väl be någon annan att kika på fyndet och du får gärna tipsa mig om vem som vore lämplig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.