0 406 visningar

13 svar

Vedsvampar 3

Jan Olsson

4 jan 2012 kl. 21:39

Gamla slussarna i Trollhättan 120104.

Serie 3: Borsthårigt skinn på murknande sälglåga.

Serie 4: Argusöga på sälglåga?

Serie 5: Skinn/ticka på brunrötad gammal askstubbe.

0

Tony S

5 jan 2012 kl. 12:08

1. Vet inte, men borde gå att få namn på, intressant.
2. Håller med om argusöga.
3. Blir nog namnlös.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2012 kl. 18:39

3.1 sätter en slant på dallergröppa.

0

Jan Olsson

5 jan 2012 kl. 20:32

Tack igen!

Kollade upp argusögat i lupp och mikroskop. Fascinarande art.

0

Jan Olsson

5 jan 2012 kl. 20:35

Tror inte på dallergröppa som jag tror jag känner väl. De enskilda fruktkropparna är här bara någon cm stora. Skall försöka hinna kolla upp med mikroskop.Håller med Tony om att den verkar intressant.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2012 kl. 22:13

Jo just därför att fruktkropparna är så små så har inte de typiska fårade undersidorna och den mer släta ovansidan framträtt ännu. Dallargröppan är slät och hårig som liten, säger jag som “tror” mig kunna den, så jag håller fortfarande mina slantar på dallergröppa;)

0

Jan Olsson

6 jan 2012 kl. 22:22

Tack för förslag.
Jag har nu tittat på mitt “håriga skinn” i mikroskop. Sporerna är ellipsoida 8-10 x 4-5 um och sterigmerna på basierna är påfallande långa. Detta stämmer inte med dallergröppa. Hyferna har söljor. De små fruktkropparna (0,5-1,5 cm)är inte heller geléaktiga utan i konsistensen mer som raggskinn.
Lägger ut lite fler bilder. 

0

Tony S

6 jan 2012 kl. 23:49

Vad tror du om Corticium polygonioides?

0

Jan Olsson

7 jan 2012 kl. 00:44

Tack för tipset.

Jag känner inte denna art och har inte litteratur för att hitta den men kanske kan låna av Anita Stridvall. I de beskrivningar på nätet jag hittade stämde det mesta men ovansidan skulle vara brun.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2012 kl. 10:39

Jaha då blev man utfattig då;) Hoppas du kommer på vad det är för nu är jag riktigt nyfiken.

0

Jan Olsson

7 jan 2012 kl. 20:16

Har på mycobank hittat beskrivning och bilder på nordplätt Corticium polygonioides och det stämmer mycket bra med min svamp. Det är också denna svamp jag hittade på en lös kvist från min sälg och som jag har några bilder på. På artportalen finns inget fynd inrapporterat sedan 1999 (?).

0

Jan Olsson

7 jan 2012 kl. 20:22

Hade en bild som inte kom med. Nytt försök!

0

Tony S

7 jan 2012 kl. 21:46

Tja jag vet inte så här i efterhand, det var ett “longshot”. Det verkar som att den ska vara nästan helt resupinat enligt Nordic macromycetes. Synd att det är så svårt att hitta bilder på en sån art.

0

Jan Olsson

7 jan 2012 kl. 23:02

Jag vet ju inte mer än att de mikroskopiska karaktärerna som jag kunnat notera stämmer med beskrivningen i Mycobank och att de bilder på hymeniet som där visas inte motsäger att det är denna art. Jag har samlat arten och kan gå och samla mer. Om jag inte minns fel fanns det resupinata partier av svampen på sälgen där barken var lite tunnare. På sälggrenen med tunn bark på de bilder jag la in nyss är svampen till större delen resupinat.Får väl be någon annan att kika på fyndet och du får gärna tipsa mig om vem som vore lämplig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone