Tack Irene!
Har med mikroskop kollat upp att det är stor hjortticka Datronia mollis. Har haft arten förut men tydligen glömt hur den ser ut.
Sporerna på den gula “gelésvampen” var septerade vilket ju stämmer med Dacrymyces. Har dock inte litteratur hemma för att artbestämma olika Dacromycesarter. Vet att vissa är bägarformade vilket inte mina var. Är det formen på fruktkropparna som får dig att föreslå Dacrymyces chrysospermus?
Nu har äntligen den Resupinatusart som jag hade lagt in med fel namn på artportalen dykt upp igen. Du påtalade mitt misstag och du föreslog en Resipinatusart. Nu har jag kollat upp den ordentligt och det är Resupinatus trichotis som nu bildat fruktkroppar igen efter allt regnande.
Kul, och så bra, att du hittade musslingen igen!
Dacrymyces-arten ser ganska storväxt ut, och storleken plus formen talar för chrysospermus. Är de enskilda “knapparna” uppemot en cm, tror jag inte att det finns något annat att välja på. Dessutom ska ytan vara täckt av fina bleka hår, och den ser ut att kunna vara det.
Mikroskopiskt tycker jag att de är knepiga, med stor variation på sporernas längd och bredd.
Men hur som helst - hos chrysospermus ska sporerna vara tjockväggiga, 17-23 x 6-7,5 my, vid full mognad 7-septerade.
Hyferna ska också ha gott om tydliga söljor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.