0 411 visningar

5 svar

Vedsvampar 5

Jan Olsson

4 jan 2012 kl. 22:44

Starthjälp önskas för identifiering av dagens svampfynd från gamla slussarna i Trollhättan.

Serie 9: Geléaktig ascomycet(?) på granlåga.

Serie 10: Halvresupinat ticka på murken ekgren. Hattdelen svart, knölig och zonerad.

0

Irene A

5 jan 2012 kl. 12:23

Serie 10, stor hjortticka, Datronia mollis

0

klas jaederfeldt

5 jan 2012 kl. 14:21

ser ut som gullkrös

0

Irene A

5 jan 2012 kl. 14:35

Om svampen liknar gullkrös utan att vara det, är det förmodligen Dacrymyces chrysospermus.

0

Jan Olsson

5 jan 2012 kl. 21:45

Tack Irene!

Har med mikroskop kollat upp att det är stor hjortticka Datronia mollis. Har haft arten förut men tydligen glömt hur den ser ut.

Sporerna på den gula “gelésvampen” var septerade vilket ju stämmer med Dacrymyces. Har dock inte litteratur hemma för att artbestämma olika Dacromycesarter. Vet att vissa är bägarformade vilket inte mina var. Är det formen på fruktkropparna som får dig att föreslå Dacrymyces chrysospermus?

Nu har äntligen den Resupinatusart som jag hade lagt in med fel namn på artportalen dykt upp igen. Du påtalade mitt misstag och du föreslog en Resipinatusart. Nu har jag kollat upp den ordentligt och det är Resupinatus trichotis som nu bildat fruktkroppar igen efter allt regnande.

0

Irene A

5 jan 2012 kl. 22:11

Kul, och så bra, att du hittade musslingen igen!

Dacrymyces-arten ser ganska storväxt ut, och storleken plus formen talar för chrysospermus. Är de enskilda “knapparna” uppemot en cm, tror jag inte att det finns något annat att välja på. Dessutom ska ytan vara täckt av fina bleka hår, och den ser ut att kunna vara det.
Mikroskopiskt tycker jag att de är knepiga, med stor variation på sporernas längd och bredd.

Men hur som helst - hos chrysospermus ska sporerna vara tjockväggiga, 17-23 x 6-7,5 my, vid full mognad 7-septerade.
Hyferna ska också ha gott om tydliga söljor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone