ännu ett avtryck av rovdjuret
sen en lite sorglig bild
invid en övergiven sommarstugetomt en hundgrav som för tre år sedan var i fint skick med en liten skulptur på plats
nu var den totaltraserad och skulpturen sönderslagen…
jag satte resterna på plats i alla fall..
sådär hundra meter därifrån hördes slamret från en grävskopa som var i färd med att demolera fler små övergivna sommarstugor…
grrr…det finns fina kantarellställen här oxå som säkert tar stryk av grävmaskiners framfart i terrängen…
foto: Bo E-son
nästa dag lyckades jag dra med en kompis ut på skogspromenad
han har svampögon som en örn…
först hittade vi något litet rödbrunt som enligt diskussion i annat inlägg kan vara toffelskräling
men sen, när dagsljuset började vika så att jag knappt såg stigen framför mig…
jag nämnde att jag i november eller tidigt i december hittat kantareller i denna skog, fast kanske ett par hundra meter från stigen vi gick på
då böjer han sig ned och tar upp en liten kantarell!!!
den måste ju förevigas, och medan jag fotograferar den första hittar han fyra ytterligare kantareller i användbart skick samt kommenterar att det “fanns en massa ruttet oxå...”
det blir till att kontrollera detta område bättre till kommande kantarellsommar!!!
ingen som är duktig på rovdjursspåning?
jag föreslår räv som det naturligaste men tyckte spåren var rätt stora så funderade på om det kan vara lodjur
varg är väl lite för ovanlig men inte omöjlig då det siktats varg vid åtminstone två tillfällen under 2011 alldeles nära platsen
jag tyckte oxå de var stora
därför la jag ut dem utifall det kunde vara lodjur
men om ni säkert ser att det är ett hunddjur större än en räv så måste det vara en tamhund på rymmen eller en varg då...
hmmm
det fanns ju bostadshus och sommarstugor typ nån halv kilometer från platsen men som sagt…inga människospår i hela skogspartiet kunde jag upptäcka
en stor del av de närmaste stugorna är oxå tämligen obebodda och här fanns heller inga människospår…
men grävlingar bodde under ett hus
hur ser deras spår ut i snö vet jag inte
de brukar väl kanske inte vara så pigga vintertid men i år är det ju lite speciellt klimat…
jodå det har jagats i skogarna
i lördags gjorde jag denna upptäckt i närliggande skog ett par kilometer från spårstället
ingen snö nu så jag vet inte vilka djur som stryker omkring detta lilla mysiga jaktpass…
men knappast älg för det fanns sommarstugor i skottriktningen
kanske vågar man sikta på småvilt då...???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.