0 449 visningar

5 svar

Förvälla granblodriska?

Therese

10 sep 2006 kl. 16:00

Vad är bästa förvaringssättet för granblodriska? Ska man förvälla innan frysning? Vi har idag hittat otroliga mängder i en granplantering. Vi har plockat 35kg…och mycket mer finns att hämta.

0

Inga Maja

10 sep 2006 kl. 16:46

Grattis till skörden!
Jag brukar förvälla och hälla av spadet före infrysning. Jag tycker den är godast rätt hårt stekt med nypressad vitlök och klippt persilja över!

0

Anders

10 sep 2006 kl. 16:52

Vad händer om man bara rensar lägger i påsar och fryser in?

Påverkar det smak och konsistens?

0

Ola

10 sep 2006 kl. 16:56

Grattis, är något avundsjuk, var längesedan jag kom i närheten av någon god skörd av dessa läckerheter. Brukade själv förvälla och frysa precis som Inga Maja men behöll spadet. Är otroligt läckert att stuva. Låter gott med Inga Majas tillagning med vitlök och Persilja.

0

Franco Matli

10 sep 2006 kl. 18:38

Jag tycker att den är godare med rödlök och dill

0

Karin

10 sep 2006 kl. 18:44

Förväll alltid svamp innan du fryser den! Dels för att den minskar i storlek och tar mindre plats men framför allt för att det helt enkelt inte blir bra resultat att bara frysa den. Svamp som fryst utan att varit tillagad innan blir mycket sämre både i smak och konsistens än förvälld. Och låt svampspadet koka in ordentligt innan du packar och fryser den så att så mycket som möjligt av smakerna kokar in i svampen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone