Tacksam för svaren på mina frågor om gårdagens vedsvampar. Har dock inte fått förslag på vedsvampar 4 vilket inte var så konstigt då alla bilder inte kom med. Gör här ett nytt försök.
Serie 6: Tunn ticka på sidan av gammal granlåga.
Serie 7: Resupinat ticka på undersidan av granlåga. Skiftar i rött.
Serie 8: Resupinat ticka på undersidan av samma granlåga. Är troligen inte samma art som serie 7 då dessa växte ut över fruktkroppar i serie 7.
Serie 6: De få sporer jag hittade stämmer inte med isabellticka. De var ellipsoida 4 x 2 um. Hyfsystemet föreföll vara monomiktiskt.
Jag funderar på om det kan vara rosetticka Oligoporus floriformis. Mina bilder stämmer bra med bilder jag hittat på nätet. Fruktkropparna har smalt fäste mot substratet
och växer i små grupper som denna art skall göra. Tony S förslog gamla violtickor med påväxt av gullticka. På samma granlågor finns violtickor men den ser helt annorlunda ut med brett fäste mot substratet. Jag har på två närliggande granlågor omkring 100 fruktkroppar av mina eventuella rosettickor som jag naturligtvis samlat. Jag lägger ut fler bilder om de kan vara till hjälp. En bild med jämförelse med violticka.
Skall kolla upp tipsen vad gäller mina resupinata tickor.
bild två med violticka till höger
Fruktkropparna är sega och är svåra att få sönder. Detta kanske skulle antyda att de inte har monomiktiskt hyfsystem som de föreföll att ha. Får kolla upp detta igen. Som nybörjare på tickor finner jag det mycket svårt att mikroskopera dessa. Svårt att hitta sporer och svårt att hitta och känna igen olika hyftyper.
Det finns goda anledningar att anta att mitt förslag på rosettticka inte är riktigt. De smakade inte bittert vilket de skulle göra enligt artfakta och så är de kanske för sega för att tillhöra släktet Oligoporus.
Efter flera fåfänga försök att hitta sporer genom att lägga bitar av hymeniet på objektglas har jag nu sporat mina små tickor på objektglas och äntligen fått fram sporer i någorlunda mängd. De är små starkt böjda endast 3 x 1 um stora. Detta stämmer ju bra med ursprungliga förslag från Irene A och Tony S. Det är en art av släktet Skeletocutis och sporstorlek, reaktion med KOH (torra ex. blir inte röda)och förekomst på delvis barklädda granlågor tillsammans med violticka gör att det måste vara isabellticka, Skeletocutis carneogrisea vilket Irene A. föreslog.
Det har varit jobbigt men lärorikt! Tack för all hjälp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.