Äntligen kom den men lite besviken blir jag när jag läste den första artikeln om den mystiska svampen på golfbanan! Det är inte alls ovanligt att jag hittar denna svamp i ett sådant stadium, inne i sprickor under bark på undersidan av lågor osv. Jag har oxå hittat den inne i gamla släpkärror på plyfaskivor, i en hög med kasserade spånskivor och på gamla bjälkar i en rasad lada. Men det jag reagerar mest på är att Jan kallar den för OSTRONSKIVLING när den heter OSTRONMUSSLING och detta av en mykolog som sitter i redaktionen för SMT.
Nä, det tycker jag inte då det är någon okunnig Importör/handlare som satt ett felaktigt namn på ostronmussling en gång i tiden. Den heter ostronmussling lika väl som kantarell heter kantarell och inte gul kantarell. Och alla sorters champinjoner som handlarna oxå tillhandahåller har namn som inte överstämmer med verkligheten.
Du har helt fel om ostronskivlingen. “På min tid” hette den så, och jag tycker den kunde fått ha namnet kvar.
“Almmusslingen” har det gått åt andra hållet med…;)
Jag tycker att många av “kommitténs” rekommenderade “svenska” namn vittnar om avancerad inkompetens.
Jo, jo, 1965 hette den mycket riktigt ostronskivling men 1968 hade den bytt namn. Jag tror inte heller att den fanns i butikerna då, kanske i någon välsorterad grönsaks/delikatessaffär eller i några saluhallar. Där sålde man säker oxå “vanlig kantarell” bittersöta riskor, kanske fanns det bolmörtsskiftlingar, men inte till försäljning får man hoppas. Jag vet att det många gånget har yttrats missnöje med namnsättningen på våra svampar, i många fall troligen berättigat men jag kan inte tro att allt som namnkometen gör är galet. I vilket fall som helst så kanske jag får väl ta tillbaka min kritik då av Jans namnsättning fast jag inte har lust med det egentligen för jag antar att det fanns goda skäl till att ändra namnet och efter minst 40år borde namnet ha vunnit laga kraft:)Musslingar och skivlingar tillhör visserligen Basidiomycota men är musslingen därför en skivling? Namnbytena görs väl förhoppningsvis inte med hjälp av tärningar. Tur att de gamla trekantiga tetrapacken inte finns kvar, fram för framåtskridande;)
Jaså! Och varför kallas då en del “tickor” för “musslingar”? Jag tycker att det är motbjudande - och ändå använder jag använder de “rekommenderade” namnen vid exkursioner, utställningar och sånt…
Undrar just vad en mussling egentligen är för en bofink! Kanske den norska modellen är bedre…
Där kan jag absolut hålla med dig Jan A, blir totalförvirrad av det där ibland. Men jag har ju aldrig påstått att jag gillar alla namn och jag har ingen aning om när namn som tex. korkmussling uppstod? Nu händer det som sagt en del inom artbestämningen och släktskap tack vare DNA analyser. Jag tycker ändå att musslingar är musslingar, slöjingar sjöjingar, tickor tickor osv. tills det med rätt analys kanske visar sig att man bör flytta en svamp från ett släkte till ett annat och då även ändra det svenska namnet till ett passande.
1968 fördes förövrigt ostronskivling,
rund stockskivling, (?)
ringmussling,
öron mussling
grönmussling,
vintermussling
och kanske några till släktet
“Pleurotus”!
Framåtskridande är bra om det inte sker på bekostnad av lidande;)
De odlade ostronmusslingarna i handeln brukar iaf inte vara P. ostreatus (den som JAS och andra hittar i mängder), även om hobbyodlare också brukar odla den arten.
En populär art är Pleurotus eryngii (King Oyster). Olika stammar av P. pulmonarius förekommer, liksom P. cornucopiae.
Odlarnas problem med sporer och allergier har man dessutom försökt lösa med att utveckla sporlösa former..
Själv tycker jag att det är vällit viktigt med bra svampnamn. Det är ofta att jag tycker ett svampnamn (på tyska) är så dåligt att jag vägrar att använda det :-) Ibland tycker jag att mina egna svampnamn är mycket bättre ;-)
Men annars tycker jag mera om dom tyska svampnamn än dom svenska, därför att dom brukar vara lite mera “vetenskapliga” (inte alltid)...
Hmm…jag skriver nog lite ofta “jag tycker” ;-)
Ordet mussling kommer av att formen på svampen ifråga påminner om en mussla.
Min uppfattning om musslingar kontra tickor är denna:
En svamp med raka eller labyrintiska lameller och som saknar fot eller har excentrisk fot är en mussling.
En svamp med fastväxta porer och som saknar eller har fot är en ticka.
(Har jag glömt något? Ska tänka över det igen till i morgon).
Då funderade jag på om de inte kunde kallas för tickmusslingar, de tickor som liknar “musslor” men då slog det mig att tickmussling finns ju redan ex. Antrodia ramentacea, Liten tickmussling som inte liknar en mussla över huvudet taget och inte har den labyrintiska lameller heller utan något mellanting mellan labyrint, taggar och porer eller. Hur tänkte man här då? Men tittar man på Antrodia heteromorpha (stor tickmussling?) så liknar den mer en mussling kanske och liksom Timmerticka Antrodia sinuosa så har de mer labyrintaktiga lameller men timmertickan kallas ju inte för mussling även att den som jag tycker har mer gemensamt med A. hetermopha än A. ramentacea? Hur reder vi ut det här nu då om det ens är lönt att fundera på. Får väl hoppas på att namnkommittén tar sig en djup funderare på hur de skall agera i framtiden, folk (mykolog) omröstning kanske;)
Hur går det Hans?:)
Tack Irene för informationen angående de odlade ostronmusslingsarterna, detta har jag ibland funderat över men inte tagit tag i och det kanske förklarar en del av varför jag tycker att de “vilda” smakar bättre men som vanligt kan det ha med inbillning att göra oxå. De ostronmusslingar som har förekommit i många varuhus här i Helsingborg de senaste åren är odlade i Polen, de Svenska har försvunnit helt från marknaden tyvärr och kvalitén har sjunkit betänkligt. Inte vid ett enda av mina stickprov har jag ansett dem som tjänlig människoföda och då kollar jag bla. på Willys flera gånger i veckan, anskrämligt tycker jag:(
Inte är P. eryngii särskilt vanlig i svenska butiker, åtminstone inte här i Skåne? Jag såg den för första gången i Japan för några år sedan och då hade jag aldrig sett den i Sverige. Den introducerades väl på nordiska marknaden för bara några år sedan så vitt jag förstått?
Jag tror inte heller att P. eryngii är så vanlig i butikerna, men den anses i alla fall vara den finaste och mest välsmakande av ostronmusslingarna.
Hösten 2008 serverades den uppenbarligen på restaurang i alla fall:
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=98855&view=open&fnr=1
I schweiz ät det vanligt med P. eryngii i affärer. I schweiz kan man även hitta den i naturen i torra gräsmarker. Dän växer på rötterna av Laserpitium siler. P. eryngii är en komplex an småarter och växer i andra länder på Eryngium campestre och andra växter!
Dän smakar vällit bra tycker jag!
Humm, Bergkummin och Martorn finns ju både odlade och förvildade i Sverige, Bergkummin är så vitt jag vet ettårig medan Martorn är perenn, Tja kanske ett projekt i ett hörn av min torra trädgård:)
Men nu verkar vi alla vara överens om att det skall heta “OSTRONMUSSLING” i alla fall. Så jag som heter Jan och de båda andra “janarna” får väl försöka komma överens och enas om, tja vad egentligen? Jag vill ha den till en mussling och det ville ju en hel del andra oxå så det får väl bli så då, sedan får väl handelsmännen kalla dem vad tusan de vill för på konsumenternas sida står de sällan.
Såg torkad svamp från Kina på Willys för 4kr g. Innehållsförteckningen meddelade att innehållet bestod av torkad skogssvamp och jag säger, så var fallet med en “liten” del av innehållet. Vill påstå att kantarellerna och KJ (f-n trot) bestod av ca 5-10% medan ostronmussling, någon shitaki antagligen & champinjoner utgjorde resten av innehållet.
En mycket duktig och ”svampkunnig” inköpare på någon grossist/importörsfirma i samarbete med en helt okunnig säljare måste känna sig väldigt stolt övar att ha lyckas få ut denna i mina ögon skitprodukt på den svenska marknaden. Vad äter dessa människor egentligen, skit eller, eller kanske det som ligger i dessa förpackningar, vilket jag i och för sig kallar för skit?:(. - ;)BLÄ.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.