Efter att ha suttit och läst svampböcker och på detta forum hela kvällen igår och med en strålande vacker höstdag så bestämde jag mig för att släpa ut barnet i skogen igen. Jag var tvungen att få komma ut!
Han var trött med ville inte sova så jag satte honom i bärmesen och började konka… 15 kg treåring är tungt så när jag hittade ett fint ställe så satte jag ner honom och på tredje nersläppet somnade han i en fin skogsbacke. Där fick han ligga… Jag gjorde 10 minuters raider i skogen runt omkring och hittade MASSA kantareller. OK inte 44 kg men tillräckligt för att min mamma i Lycksele kommer att bli grön av avundsjuka när hon får se bilderna… ;-)
Hittade dessutom massa rimskivling både på tomten och i skogen så nu får jag träna på den också...
Tyvärr så verkar jag vara ute för sent med sandsoppen (i år igen…), nästan bara stora mjuka. Hittade dessutom en sammetssopp som jag lyckade nycka fram!
En mycket lyckad dag i svampskogen alltså!
Hej. Roligt att andra är ute med sina barn ochså. Mina barn på snart 3 och 5 år har varit med ut varje år, och i år har vi haft jätteroligt. Även 3-åringen kann några olika svampar som hon känner igjen. 5-åringen kann nog ungefär 6 olika sorter. Alla de inte kann kallar de gift-svamapar. Det är underbart att lyssna på deras diskutioner i skogen.
Det var inte lika roligt tidigare år, men jag tror vi börjar uppnå resultat.
Har också dragit med två barn i skogen och jagat svamp. 16-åringen är nuförtiden måttligt förtjust. Det är joooobbigt att gå omkring i skogen och svamp smakar inte gott, typ. 14-åringen däremot går gärna med och plockar. Han gillar dessutom att rensa och äta svampen. Det var en långt tid som han gärna plockade och rensade men inte åt nån svamp.
Min lille raring, drygt 2, 5 år, traskar gärna med mamma och pappa (mamma om han får välja!) i svampskogen. Plockar med förtjusning alla svampar han ser, vilket gör att korgen snabbt blir fylld. Lite diskret får jag göra mig av med det jag inte vill dra med hem… Fast nu har jag i alla fall fått honom att inse att man inte behöver plocka alla femtioelva hättorna som växer i flock…
Suck, ja, de ändrar sig väl, får man hoppas, själv känner jag inte till något som skänker sådan sinnesfrid som svampplockning, skulle möjligen vara flugfiske i Klarälven första veckan på semestern, å andra sidan gillar inte barnen att fiska heller, rent hopplöst egentligen..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.