Serie2. Det har inte varit många nätter eller dagar med -g. här nere åtminstone inte i allra närmast kusten. Så idag blev det äntligen tillfälle att komma ut en sväng. Solen sken någon enstaka + grad fast det hade varit någon -g. i natt så det varv lite fruset här och där men viktigast av allt vinden hade avtagit till svag så det gick att vistas ute i det fria.
Så till fynden, några olika skålar, och så upptäckte jag att det kanske är fler än de två jag trodde först, några små taggiga saker syns bland de vita frågan är om det är samma som på den något dåliga bild 3. Får fota om dem i morgon. Men förslag är så klart mycket välkomna:)
Serie 3. Ja denna anses ju som en vårsvamp men det kanske inte är så ovanligt att den dyker upp milda vintrar och kanske senhöst oxå. Några fynd vet jag redovisades för ett tag sedan här på forumet. Idag hittade jag över 50ex på ett rätt litet område, hur vanligt är det då?
Serie 2
Bild 2.
= Lasiosphaeria strigosa (Alb. & Schwein.), Raggömming. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-01-14
Bild 3. =
Lasiobelonium variegatum. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-01-14.
Skålen i serie 2, bild 1, var lite knepigare att bestämma så Sven-Åke H. jobbar vidare med den.
Serie 3.
Sarcoscypha austriaca. (Som verkar vara den vanligaste och som egentligen INTE borde heta Scharlakansröd vårskål utan det borde vara Sarcoscypha coccinea som skall heta så) Rätta mig om jag har fel:) Om jag har rätt så borde vi ha ett annat svenskt namn på S. austriaca.
Argusögonen var den vanliga. Merismodes anomalus, Argusöga. Sweden, Skåne, Råå, Esket.
De som brukar rapportera till Artportalen har säkert noterat att både Sarcoscypha coccinea och Sarcoscypha coccinea s.lat. heter scharlakansvårskål.
Sarcoscypha austriaca saknar svenskt namn. Jag har för mig att Artportalen använde namnet scharlakansskål för ett par år sen, men inte nu.
S. austriaca har inget svenskt namn. S. coccinea är den som heter scharlakansvårskål.
S. coccinea s.lat. omfattar båda arterna och i det fallet använder plötsligt Dyntaxa namnet scharlakansskål för S. austriaca. Eget påhitt?
Misstänker att dessa arter kommer att slås ihop igen framöver. De särskiljande morfologiska karaktärerna är tveksamma. Det går i regel att hitta både raka och flexuosa hår på S. austriaca. Man hittar både sporer med platta kortändar och de med rundade. Men, kanske är det ändå två arter, sekvensering lär få avgöra.
Tony, här är en länk:
http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha.htm
Några bildlänkar fungerar inte, men det finns en hel del att läsa.
Säkraste sättet att hitta konidier ska vara att låta färska sporer gro på agarplattor i några dagar. Det är inget jag har försökt mig på själv.
Måste sporerna ha näring (agar) för att gro, går det inte att bara gro dem i vatten, funkar med myxomycetsporer.
Något som funkar, när det gäller myxomyceter är i stället för att krångla med agar är att ta “nori”, alg plattor, (sådana som man använder till Sushi) och låta dem svälla i lite köttbulljong, där gror och utvecklas de bra :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.