0 747 visningar

25 svar

Vad har jag hittat

"JAS" Helsingborg

14 jan 2012 kl. 18:49

nu då, är det gatlycktor som lyser i vintermörkret?
Nej troligen är det några Comatricha nigra, som anses som en vanlig myxomycet men detta är mitt första fynd av den och det skedde i dag, mitt i vintern!
Serie 1.

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2012 kl. 18:55

Serie2. Det har inte varit många nätter eller dagar med -g. här nere åtminstone inte i allra närmast kusten. Så idag blev det äntligen tillfälle att komma ut en sväng. Solen sken någon enstaka + grad fast det hade varit någon -g. i natt så det varv lite fruset här och där men viktigast av allt vinden hade avtagit till svag så det gick att vistas ute i det fria.

Så till fynden, några olika skålar, och så upptäckte jag att det kanske är fler än de två jag trodde först, några små taggiga saker syns bland de vita frågan är om det är samma som på den något dåliga bild 3. Får fota om dem i morgon. Men förslag är så klart mycket välkomna:)

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2012 kl. 18:58

Serie 3. Ja denna anses ju som en vårsvamp men det kanske inte är så ovanligt att den dyker upp milda vintrar och kanske senhöst oxå. Några fynd vet jag redovisades för ett tag sedan här på forumet. Idag hittade jag över 50ex på ett rätt litet område, hur vanligt är det då?

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2012 kl. 19:00

Serie 4.
Ingen svamp, bara lite död ved och rester från i somras och så det nya livet som är på gång mitt i söderns vinter. Vet ni vad det är?

0

gunhild i Kåddis

14 jan 2012 kl. 19:04

Du är otrolig JAS. Fina bilder att glädjas åt i vintermörkret, tack för det.
Scharlakansvårskålen kan finnas rikligt där dom växer även här i Umetrakten, men inte förrän till våren när snön just töat bort.

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2012 kl. 19:04

Serie 5.
Så här ser Hypocrea estonica, prickdynan ut nu.
Det är det andra skånska och svenska fyndet. Sweden, Skåne, Helsingborg, Råå, Esket.

0

Lena M

14 jan 2012 kl. 19:25

Häftiga bilder i det första inlägget, gatlyktorna.
Jo jag såg 2 små scharlaksnsvårskålar den 3 jan.
En tur idag gav inte mkt. snö i vägen.

0

Hasse

14 jan 2012 kl. 20:14

Hej JAS
Den taggiga saken skulle kunna vara Lasiosphaeria strigosa.

0

Serie 2

Hans v E

14 jan 2012 kl. 23:02

Någon Hymenoscyphus eller närstående och någon Dasyscyphus eller närstående. Kolla håren i mikroskop på den senare.

0

Serie 2

"JAS" Helsingborg

15 jan 2012 kl. 00:03

Tack, Hans & Hasse ni ligger nog bra till båda två, får be Sven-Åke Hanson kolla på dem i början på veckan, skall försöka ta lite bättre bilder på dem i morgon/idag:)

0

Serie 6 ny

"JAS" Helsingborg

15 jan 2012 kl. 13:17

Såhär ser “lycktstoparna ut idag.

0

Serie 6 ny

"JAS" Helsingborg

15 jan 2012 kl. 13:20

Serie 7.
Argusögon från igår som har fått ligga i vatten i natt.
Det är svårt att få mycket bättre bilder på skålarna från igår, ligger i fuktbad för att kanske svälla lite och bli lite mer fotovänliga, får se hur det går.

0

Serie 6 ny

anithau

15 jan 2012 kl. 21:18

10-poängare!

0

Draken

16 jan 2012 kl. 10:44

TACK JAS FÖR ALLA DINA VACKRA BILDER.
De små lyktorna var helt bedårande!

0

"JAS" Helsingborg

16 jan 2012 kl. 11:22

:)))))

0

Madde Småland

16 jan 2012 kl. 11:24

Helt underbara bilder:) Är fortfarande förundrad över din förmåga att hitta så många fina fynd som är så små!

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2012 kl. 14:29

Serie 2

Bild 2.
= Lasiosphaeria strigosa (Alb. & Schwein.), Raggömming. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-01-14

Bild 3. =
Lasiobelonium variegatum. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-01-14.

Skålen i serie 2, bild 1, var lite knepigare att bestämma så Sven-Åke H. jobbar vidare med den.

Serie 3.
Sarcoscypha austriaca. (Som verkar vara den vanligaste och som egentligen INTE borde heta Scharlakansröd vårskål utan det borde vara Sarcoscypha coccinea som skall heta så) Rätta mig om jag har fel:) Om jag har rätt så borde vi ha ett annat svenskt namn på S. austriaca.

Argusögonen var den vanliga. Merismodes anomalus, Argusöga. Sweden, Skåne, Råå, Esket.

0

Sarcoscypha

Irene A

18 jan 2012 kl. 15:23

De som brukar rapportera till Artportalen har säkert noterat att både Sarcoscypha coccinea och Sarcoscypha coccinea s.lat. heter scharlakansvårskål.

Sarcoscypha austriaca saknar svenskt namn. Jag har för mig att Artportalen använde namnet scharlakansskål för ett par år sen, men inte nu.

0

Tony S

18 jan 2012 kl. 15:38

S. austriaca har inget svenskt namn. S. coccinea är den som heter scharlakansvårskål.
S. coccinea s.lat. omfattar båda arterna och i det fallet använder plötsligt Dyntaxa namnet scharlakansskål för S. austriaca. Eget påhitt?
Misstänker att dessa arter kommer att slås ihop igen framöver. De särskiljande morfologiska karaktärerna är tveksamma. Det går i regel att hitta både raka och flexuosa hår på S. austriaca. Man hittar både sporer med platta kortändar och de med rundade. Men, kanske är det ändå två arter, sekvensering lär få avgöra.

0

Tony S

18 jan 2012 kl. 15:39

Såg inte ditt inlägg Irene.

0

Irene A

18 jan 2012 kl. 16:20

S. austriaca och coccinea är olika arter, men det hänger inte på håren, utan konidiesporerna, som blir dubbelt så långa och breda hos austriaca jämfört med coccinea.

0

Tony S

18 jan 2012 kl. 22:29

Irene, har du någon bra länk till mer info om de arterna?
Undrar också om det är lätt att hitta konidiesporer alltid.

0

Sarcoscypha

Irene A

19 jan 2012 kl. 09:01

Tony, här är en länk:
http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha.htm

Några bildlänkar fungerar inte, men det finns en hel del att läsa.

Säkraste sättet att hitta konidier ska vara att låta färska sporer gro på agarplattor i några dagar. Det är inget jag har försökt mig på själv.

0

Sarcoscypha

"JAS" Helsingborg

19 jan 2012 kl. 09:11

Måste sporerna ha näring (agar) för att gro, går det inte att bara gro dem i vatten, funkar med myxomycetsporer.
Något som funkar, när det gäller myxomyceter är i stället för att krångla med agar är att ta “nori”, alg plattor, (sådana som man använder till Sushi) och låta dem svälla i lite köttbulljong, där gror och utvecklas de bra :)

0

Sarcoscypha

Irene A

19 jan 2012 kl. 09:37

Hos Sarcoscypha kan sporerna gro av sig själva också, om fruktkropparna hålls fuktiga. Men jag har som sagt inte testat något sånt själv, har aldrig haft anledning att tro att jag hittat något annat än austriaca…

0

Sarcoscypha

Tony S

22 jan 2012 kl. 14:32

Tack Irene för länken.
Dock tveksamt om man pallar odla fram konidiesporer. Men om man hittar Sarcoscypha i annan miljö än vanligt kan det kanske vara värt det. De går ju på olika substrat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone