0 354 visningar

8 svar

Trollträsket i HBG

"JAS" Helsingborg

17 jan 2012 kl. 15:04

ja eller på Råå/Esket som det heter där det ligger. Det är inte så uppmuntrande att besöka det som för bara ett år sedan var de finaste fynden av trollhand som jag gjort.
Alla gamla stroman är så gott som döda eller döende och många av de nya är fortfarande angripna av mögel. Endast ett fåtal ser ut att trivas. Lite glädje dock i den smolkfyllda bägaren är att jag hittade en del “nya” stroman som inte har synts pga. grönskan som rått innan. Tillväxten går mycket långsammare än vad jag trodde att den skulle göra med tanke på att jag tvivlar på att de flesta stroman inte blir mycket mer än två år, endast ca 3mm på två månader.

0

Bo E

17 jan 2012 kl. 15:57

vad är det för konstiga vita saker på den sista trädgrenen, ser ju ut som trollhanden växt ut över den så jag tror inte det är nåt du satt dit…
?

0

Lena M

17 jan 2012 kl. 17:44

Jag håller tummarna att dina trollhänderna växer till sig. Dör de ut efter två år och sedan bildas nya i bästa fall, eller ?
Förra året uteblev de här !

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2012 kl. 18:00

Hej Bo E1 Jo det är något jag satt dit för att kunna mäta tillväxten, maskeringstape.
Jo Lena så här tror jag efter att ha kollat dem under några år. Trollhanden blir nog två kanske tre år, de är ju väldigt små i början och verkar så vara i flera månader innan de börjar tillväxa ordentligt. Om de var borta på “ditt ställe” förra åren så kanske du inte kollade tillräckligt nära för att se de nybildade små fruktkropparna, eller oxå så fanns de där bara som hyfer under barken. De jag har hittat som de som jag fann i mitt trollträsk för ett år sedan är i stort sett alla som jag då bedömde som “fullvuxna” idag nästan helst borta.

0

Lena M

17 jan 2012 kl. 18:27

Tack Jas, jag trodde de var mer långlivade än så.
Dee första jag såg idag var dessa på ca 1 cm, för visst är det , skall bli trollhänder.

små trollhänder

0

anithau

17 jan 2012 kl. 20:06

Yes, säger jag, fast jag inte heter JAS!

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2012 kl. 22:37

Jasvist:)
Håll koll på dem nu, notera var du sett dem och fortsätt att följa dem, så får vi se hur gamla de blir. Jan A har ju en massa små nya på “sin” gran, skall bli intressant att följa dem nu på lite olika breddgrader.
Någon längre norr ut skulle ju kunna göra detsamma. Det blir nog första gången det blir en sådan studie i så fall.

0

Mona

18 jan 2012 kl. 11:04

Jag har sett alla dina bilder och konstaterar att du är en väldigt duktig fotograf, samt duktig att hitta alla konstiga svampar mm.

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2012 kl. 14:33

Mest tur Mona men tack i alla fall:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone