0 2956 visningar

29 svar

KANTARELLOLJA/recept tack:-)

Malin

18 jan 2012 kl. 19:07

Efterlyser recept på kantarellolja!

0

Birgitta D

18 jan 2012 kl. 23:38

Kolla in taffel.se
Kantarelltapas i kräfttider. Visserligen med dill men du kan säkert omvandla det till vanlig inläggning.

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2012 kl. 09:04

Går det verkligen att lösa upp kantarellens smakämnen i olja? Jag vet att det finns “tryffelolja” på marknaden men detta är ju ren bluff då tryffelns smakämnen inte är lösliga i olja,(den oljan består bara av syntetiska konstgjorda smakämnen) själv har jag provat med shitaki, trattisar, och gulröd trumpetsvamp helt utan framgång. Jag fyllde en burk med svamp (har provat både med färsk och torkad) och hällde sedan på olja lät stå i över ett år, provsmakade så klart då och då men efter lite över ett år som sagt inget resultat då åkte de i stekpannan i stället. Däremot funkar det att göra nubbe på svamp för i sprit löser sig smakämnena:)

0

Gula

19 jan 2012 kl. 22:17

Det går ju att göra kantarellsmör, så varför inte prova samma med olja?

0

HasseLa

20 jan 2012 kl. 10:35

Har testat att göra både trattkantarell- och karljohanolja. Värm upp en bra olja tillsammans med torkad svamp till ca; 40-50 grader. Låt svampen vara i den varma oljan i ca: 30 minuter. Häll all olja o svamp i en burk och låt svalna. Förvara kallt o mörkt. Tycker detta har fungerat för mig. OBS! var noga med oljetemperaturen, låt det inte bli för varmt.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 16:21

Ok, så du menar att detta verkligen funkar, så bra, då skall jag testa. Nu till följdfrågan, hur mycket olja, hur mycket svamp behövs för att det skall bli ett bra resultat?

0

Lena M

20 jan 2012 kl. 18:58

Jag måste också testa oljan :) !

Så har jag testat att tillaga torkade små, fina kantareller, en stor besvikelse. Svamparna var sega efter lång blötläggning, vad gör jag för fel för jag läser att flera av er torkar och är positiva ?

0

Evus

21 jan 2012 kl. 18:53

Hej Lena.
Jag har också testat att torka kantareller. Dom blir sega, precis som du säger.

Jag skulle gärna vilja veta hur man gör för att de inte ska bli sega. Det skulle spara massor av plats i frysen.
K-J,trumpeter och höstkantareller vinner ju nästan på torkning..
hälsar

0

KANTARELLOLJA/kan detta fungera?

Ulla

22 jan 2012 kl. 09:35

Recept från Sigri Sahlins bok   Svamp ta tillvara och laga till .

0

"JAS" Helsingborg

22 jan 2012 kl. 09:59

Fint Ulla men det där är “inlagd” svamp inte svampolja vilket är en helt annan sak.

Till er som har problem med att förvara er svamp. Jag har skrivit om detta många gånger på forumet och jag kan väl göra det igen. Jag har massor av svamp och den som går att torka torkar jag men många arter bland annat kantareller konserverar jag, vilket jag anser är absolut den bästa metoden för de svamparter som inte går att torka. Sök på konserverad svamp i sökrutan och på gamla trådar som är sparade på annan plats vilket står under OBS ovanför trådinläggen.

0

Birgitta D

22 jan 2012 kl. 10:21

Svamp i norr som torkar och säljer svamp påstår att man skall torka i max 30 grader, jag har aldrig testat.

0

"JAS" Helsingborg

22 jan 2012 kl. 12:02

Det är bättre att ha en fläkt med bra “drag” i och torka i lägre temp jag kör alltid på 30 till max 40g men eftersom min fläkt alltid står/ligger en bit från torkobjektet så uppgår tempen vid det första nätet/lagret aldrig 40 g utan snarare 30g eller lägre och detta funkar alldeles utmärkt. Jag har kantareller som jag torkat men inte testat ännu, skall lägga dem i kallt vatten nu så får jag känna vad hur de är framåt kvällen och då kommer jag med en rapport.

0

Susanne

22 jan 2012 kl. 15:09

Ang. torkade kantareller. Brukar bara torka de äldre mjuka kantarellerna som kan bli ganska slafsiga om man förväller dem.Viktigt att de torkar snabbt för att behålla fräschören. De blir goda och mycket användbara i sås och stuvning. Tips: Vid blöt väderlek kan man halvtorka svampen så att ytan är torr innan man bryner i smör. Jättegott! De små knubbiga är ju en delikatess som bäst avnjuts färska, men om det blir stor skörd brukar jag förvälla dem kort i sitt eget spad och frysa in i spadet. De behåller spänsten förvånansvärt bra.

0

Lena M

23 jan 2012 kl. 18:39

N Jas, har du anrättat de torkade kantarellerna och vad blev resutatet ?

0

"JAS" Helsingborg

23 jan 2012 kl. 20:05

Ok, efter blötläggning i kallt vatten 10 tim, allt vatten och svamp i pannan puttra och så tillsatt salt och smör när vattnet puttrat bort. Hur blev det då? Jo sega men inte otuggbara, beska? Nja inte värre än vad man kan uppleva när man äter färska. Detta var första gången jag torkat och ätet torkade kantareller och förutom segheten så var det helt ok MEN det går inte upp mot konserverade som absolut är bästa sättet att förvara kantareller på. Kommer alltså inte någonsin mer att torka kantareller igen.

0

Lena M

24 jan 2012 kl. 07:32

Då kom vi till samma resultat Jas, ingen höjdare !

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2012 kl. 07:40

Vore intressant att få veta hur de gör som inte får sina kantareller sega efter torkning. Lena hade ju torkat “små och fina” jag hade torkat stora som jag rivit i fyra fem delar och resultat blev klart och tydligt detsamma.Jag torkade mina på samma sätt som jag torkar all övrig svamp, 30-40g fullt ös på fläkten och torrt inom 12 tim.

0

HasseLa

24 jan 2012 kl. 19:42

Nedan lite länkar till recept på svampolja. När jag gjort svampolja själv har jag mest höftat. Ca: 3 dl torkad svamp till 1 l olja.

http://jducoeur.org/Cookbook/Experiments/Exp_Mushroom_Oil.htm

http://www.essentialingredient.com.au/index.php/recipes/mushroom-oil/

http://www.giftsfromyourkitchen.com/oil/porcini-mushroom-oil.html

0

Malin

1 feb 2012 kl. 00:45

Hej!

Jag har med mkt goda resultat torkat bl a kantareeller i många år, med svamptork. jag använder mig av Evermat och Stöckli. Temperaturen har varit ca 35 grader på kantareller, efter gott råd från Svampkonsulent Eva Loodh och resultatet har varit suveränt! Jag har blötlagt i ljummet/varmt vatten ca 1.5 timma och sedan lagt svampen torr i stekpanna utan blötläggningsvattnet. När svampen fräst en stund och dess vatten försvunnit så har jag tillsatt smör och stekt som vanligt…Tilläggas bör att jag skurit kantarellerna i relativt små skivor/bitar för bästa resultat.

Dessutom har jag mixat den torkade svampen och fått ett jättegott svampmjöl.

Mer info om riktigt bra svamptorkar finner ni bl a på http://www.svampfoten.nu eller http://www.evermat.se. kontaktar ni Eva Loodh på Svampfoten så kan hon säkert tipsa er om lämpliga torkningstemperaturer för andra svamparter.

0

Lena M

1 feb 2012 kl. 07:55

Mina torkade kantareller tänker jag göra svampmjöl av så att de kommer till användning.

0

Birgfitta D

1 feb 2012 kl. 10:02

Jag vet fler som torkar kantareller och mixar till svampmjöl men undrar om de inte blirf beska då? Kanske man skall blötlägga och mixa vid användningen i stället.

0

"JAS" Helsingborg

1 feb 2012 kl. 23:42

Fattar inte varför man krånglar så med kantarellerna, först torka dem, sedan blötlägga dem och så slå bort vattnet, hur mycket smak blir det kvar då? Då är det mycket enklare att frysa eller konservera som jag gör. Göra svampmjöl av torkade kantareller tar väl knappast bort beskheten bara segheten;)
Provade torkade Kinesiska i förrgår, sega och beska de oxå, nej aldrig mer torkade kantareller.

0

Karin Hedén

10 feb 2012 kl. 00:43

Metod för konserverade kantareller http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

0

Konservering:-)

"JAS" Helsingborg

11 feb 2012 kl. 00:37

Karin! Om man som du föreslår att man “konserverar” kantarellerna färska alltså inte kokar ner dem i sitt eget spad som man gör vid infrysning så skulle jag vid det här laget ha ett par hundra 0,5 liter burkar och det har jag inte plats för och att ta hand om och konservera de mängder kantareller som jag/vi brukar plocka under några dagar i Värmland varje år skulle ta så lång tid att jag skulle få börja slänga i stället för att ta tillvara på. I fjol plockade vi ca 60kg kantareller, låt säga 150 liter det skulle bli 300 burkar, det skulle ta minst 45 timmar att konservera dem!!! Om man inte har tillgång till mer än 1st spis och 1st konserveringskokare vill säga och stackars spis och vilken elräkning, tjohoo i boet. Inte minst så skulle kostnaden per burk, inkl. el och arbetskraft långt överstiga priset för att köpa fabrikskonserverade och hela nöjet skulle vara borta, det skulle enbart bli väldigt jobbigt. En bra motivering (jag säger inte att du har fel) varför du anser att man inte skall koka ner svampen skulle motas med stort intresse.

0

Birgitta D

11 feb 2012 kl. 11:20

Jag har konserverat färska kantareller men det blir väldigt mycket vätska i burken när det är klart.

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2012 kl. 14:47

Jo Birgitta D, det är det jag underförstått menar. I stället för att kokas ned /reduseras ?) i en kastrull innan konserveringen så måste ju detta ske när den färska svampen ligger i konserveringsburkarnaburkarna och konserveras det är ju ett dumt slöseri med utrymme tycker jag det verkar som.
Jag har skrivit ner “mina” ideér om konservering och en del om hur jag till viss del gör när jag rensar svamp. http://skogensrst.vpsite.se/ och fliken “Hur Tillvarata Matsvamp” en bit ner på sidan:)
Tar gärna emot synpunkter om det ni hittar på sidan;)

0

Karin Hedén

14 feb 2012 kl. 23:04

Hej JAS!
Ja, vi bedriver nu inte en sådan stordrift med konservering som Du. Våra utrymmen och sill- och rödbetsburkar räcker gott till det vi skördar. Vi kokar inte ner kantarellerna i sitt spad helt enkelt för att vi tycker det blir godare att inte göra det men framför allt tycker vi att svampbitarna behåller sin konsistens bättre på “vårt” sätt.
Och som du själv skriver - man gör som man vill.
Till Birgitta - packa svampen HÅRT ända upp till kanten i burken och peta undan ev. luftfickor med ett skedskaft så blir det mindre vätska i burken.

0

"JAS" Helsingborg

17 feb 2012 kl. 22:47

Hej Karin!
Jag skall prova ditt sätt med lita av den kommande skörden och jämföra resultatet. Jag tror inte alls att det är fel som du gör men som du förstår så skulle det inte funka till stora volymer. Vi får höras om vad jag tycker om resultatet i höst:)

0

Birgitta D

21 feb 2012 kl. 09:40

Ok Karin jag kanske inte hade packat tillräckligt bra. Jag har kantareller konserverade på båda sätten. Skall testa 1 burk av varje på samma gång och kolla vilket som ger bästa smak.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone