Jag har fått lite förfrågningar angående judasöron igen. Någon trodde att de hittat judasöron men det visade sig att det handlade om snurrkrös. Jo de två arterna kanske kan uppfattas som rätt lika men så här är det.
Judasöron som små är tjockväggiga och en mycket knubbig liten svamp som när den blir större övergår till att vara en rätt tunnväggig svamp. Vad menar jag då med stor? Jo vid storleken av ett kreditkort så har den i regel tunna väggar eller man kanske skall kalla det att hatten är tunn vid denna storlek. Snurrkrös däremot når ju aldrig en sådan storlek utan är en rätt liten svamp som i och för sig kan vara en knubbig och tjock i sitt utseende men den växer på tunna grenar av salix vilket inte judasöron i regel gör, utan judasöronen växer i regel på kraftigare ved och mig veterligen inte på salix.
Judasöronens naturliga utbredning är från norra Halland och ner runt sydkusten och upp en bit på Blekinge kusten och i regel aldrig mer än någon mil inåt land med något enstaka undantag.
Jag tror att judasöronens största populationen finns runt NV-Skåne. Snurrkrös däremot finns väl i stort sett i hela landet.
Först några bilder på Judasöron.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.