0 300 visningar

11 svar

Lite från igår !?

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 16:24

Serie 1.
Börjar med lite bilder på vad naturen har att erbjuda just nu här i Helsingborg/Råådalen.

Råån, Hasselhänge och Snädroppar

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 16:26

Serie 2.
En ticka på Ask, rättmjuk, korkkosistens, smak och luktlös även när jag värmde den i händerna.
Förslag?

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 16:28

Serie 3.
Jag tror att detta är pappersgröppa Byssomerulius corium, vad tror ni?

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 16:29

Serie 4.
Sammetsskinn, Stereum subtomentosum alltid lika vackert.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 16:39

Serie 5.
Det fans en hel del matnyttigt oxå. Det blev en del vinternagelskivlingar, judasöron vilket det är rätt ont om i år, varför det är så har jag ingen aning om. En hel del ostronmusslingar hittade jag oxå men de flesta var övermogna eller så var de svåråtkomliga.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 16:56

Passar på att fråga om denna igen, frågade i höstas men en del av mina mappar har dragit sin kos, tur att man har backup.
Ja vilken är detta?

0

Irene A

20 jan 2012 kl. 18:25

2. tror jag är lönnticka

3. håller med om pappersgröppa

6. En Phaeocollybia, lite osäker på om det är stor rotskräling eller slemskräling (lutar åt det senare). De har ganska olika cheilocystider. Slemskrälingen är mindre, och riktigt slemmig på både hatt och fot innan den har torkat in..

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 19:37

Tack Irene!
Håller nog på Slemskrälingen för när jag skulle dela och fota den så var det som att få en “förkylning” i handen;)
Skall kolla lite på Lönnticka.

0

Hans-Åke

21 jan 2012 kl. 07:47

tror mer på rökticka

0

"JAS" Helsingborg

21 jan 2012 kl. 10:23

Nej inte rökticka den kan jag. Tack ändå Hans-Åke.

0

klas jaederfeldt

22 jan 2012 kl. 00:50

håller med Irene om lönnticka

0

"JAS" Helsingborg

22 jan 2012 kl. 10:01

Tack Klas! Jag tog kollekt och är nu säker på att det är Lönnticka :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone