vill jag visa ett (ännu så länge) lyckat odlingsförsöksresultat. I över 40 år har jag odlat fransk dragon, en ljuvlig ensamkrydda. Den kan bara förökas vegetativt – man måste ta skott (lättrotade) av den eller dela plantorna. Jag har den året runt i både kryddland och krukor. Krukplantorna brukar jag gräva ner över vintern, tillsammans med bl.a. årets vinsticklingar och det har alltid gått bra. I år tog jag ffg in en kruka och ställde den svalt. För ett par veckor sen såg jag att den skickat upp en massa klena, bleka skott och tog upp krukan till ett söderfönster. De senaste dagarna har den franska dragonen förgyllt våra sallader!
Det ska bli intressant att se om plantan klarar av att fortsätta producera hela vintern och hur den reagerar i vår - när den åter får flytta ut.
Hur som haver har vi nu en utsökt, färskkrydda. Ska kanske göra en bearnaisesås av den också…
En gastronometisk guldgruva där Jan:) Fransk dragon (Artemisia dracunculus)har själv odlat den sen slutet av 70talet. Kul att den funkar i kruka, du får väl varva den mellan söderfönster och kuvösen. Numera finns den ju att köpa i de flesta välsorterade varuhusen som färsk krydda i kruka. Det är inte så hemskt länge sedan livsmedelsbutikerna och en del andra prånglade på folk “rysk eller falsk dragon”(Artemisia dracunculus var. inodora) som enbart smakar hö.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.