0 359 visningar

12 svar

Svamp i snön?

Ewa Lilliesköld

28 jan 2012 kl. 19:32

Det finns ju lite svampar här och var och idag markerade Zero ett svampfynd men vad är det han har hittat?

:)

Vad för svamp?

0

Ewa Lilliesköld

29 jan 2012 kl. 13:38

Då ger jag mig på en alldeles egen gissning - gamla frusna rökslöjskivlingar kanske?

0

Irene A

29 jan 2012 kl. 14:10

Vågade inte gissa på det, men du har säkert rätt :-)

Jag blev så fascinerad av bilden, så jag undrar, om du har bearbetat den på något särskilt sätt - och vilken kamera du har använt?

0

"JAS" Helsingborg

29 jan 2012 kl. 16:48

Tänkte inte på det först men nu när Irene nämner det så är bilden riktigt fascinerande, ser inte ut att hänga ihop riktigt men ändå så gör den det, fint ljus och lagom skärpedjup. Nice:)

0

Bo E

29 jan 2012 kl. 18:22

tänkte oxå direkt på rökslöjskivling
men på bild 2 blev jag tveksam

kan det va så att frosten deformerat fötterna på dem?
det stämmer inte riktigt med rökslöjskivlingars normala proportioner tycker jag

men om Irene o JAS båda ser rökslöjskivling o jag “nästan” så bör det väl va den…

0

Birgitta D

30 jan 2012 kl. 13:02

Jag tycker inte det stämmer riktigt med den uppsvällda foten och puckeln, men undrar om det inte kan vara toffelskräling som vi hittat i januari både i och utan snö,

0

"JAS" Helsingborg

30 jan 2012 kl. 17:01

Jag har aldrig påstått att det är rökslöjing!

0

Ewa Lilliesköld

30 jan 2012 kl. 17:28

Irene - kul att du kommenterar bilderna. Jag har ganska nyligen börjat jobba med HDR-bilder i programmet Photmatix. Det hela går ut på att ta tre bilder eller fler med olika exponeringar som programmet sen kan sammanfoga till en bild. Det innebär att man kan få korrekt exponering i både belysta och skuggiga delar av bilden.
Jag såg att jag fått lite mycket blåstick i snön på bilderna men det har jag lärt mig nu att fixa till på flera olika sätt :) Kul är det i alla fall!!
Kameran är en vanlig Panasonic DMC-FZ45 - jag gillar den ;)

0

Irene A

30 jan 2012 kl. 17:59

Nämen, precis den kameran som jag satt och studerade igår på webben och blev så sugen på! (men en motsvarande modell med vridbar skärm som heter Panasonic DMC-FZ100..)

Jag har ett HDR-program, men har inte experimenterat med flera bilder än, bara testat fusk-HDR av enkla bilder - fast effekten blir snarlik, och jag tyckte jag kände igen det från din första bild..

0

Ewa Lilliesköld

31 jan 2012 kl. 16:17

Ha…. vad kul!
FZ100 är den äldre lite finare modellen som har en vridbar skärm. Men
enligt testerna på CyberPhoto så tar den lite sämre bilder.
Nya varianten på den finare modellen heter FZ150.
Köp….du kommer inte att ångra dig!!!
Det är så himla roligt när man tar tre bilder och jobbar lite med dem i de olika programmen, och har man väl börjat så kan man nästan inte sluta :)

0

"JAS" Helsingborg

31 jan 2012 kl. 17:45

Hej Ewa, vilket HDR program använder du, har du Photoshop CS2 eller?
Jag håller oxå på en del men har inte provat detta ännu har lite andra program jag pysslar med. Om man skall hålla på med bildjusteringsprogram så måste man börja koncentrera sig på motiven lite mer och ta bilder på färre motiv men mer bilder på samma motiv! Jag jobbar en del med att få större skärpedjup och då tar jag upp till 30 bilder av samma motiv:)

0

Bo E

1 feb 2012 kl. 12:30

ursäkta JAS
det var ewa och irene som skrev rökslöjskivling

ja två var det i alla fall…

0

Ewa Lilliesköld

2 feb 2012 kl. 21:22

JAS - Jag har inte “stora” Photoshop utan jobbar i stället i Photoshop Elements 9!

Jag har provat det här med skärpedjup en del men uj vad det är svårt :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone