0 802 visningar

13 svar

Svamp på bilen

JohnnyC

30 jan 2012 kl. 14:20

De här svamparna växer under träflaket på en bil.
Bilden är tagen i skåne december 2011.

Någon som vet vad det är för art?

Svamp under en bil

0

Bo E

30 jan 2012 kl. 15:53

ha ha
det ser ju ut som ostronmussling!

Hur länge har den bilen stått overksam kan man ju undra?

Men är det ett bilvrak i skogen så är det nog inte konstigt om svamp kan växa i gammalt trä

0

"JAS" Helsingborg

30 jan 2012 kl. 16:43

Hej Jonny! Kolla här http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=217102&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&6
Jag tror inte att varken båt, släp eller bil inte behöver vara stillastående utan de kan vara i bruk, ostronmusslingen bryr sig inte. Vår släpkärra användes när svampen slog till:)

0

"JAS" Helsingborg

30 jan 2012 kl. 16:44

Finns lite att läsa om den här oxå http://skogensrst.vpsite.se/default.html

0

JohnnyC

31 jan 2012 kl. 10:14

Jag tror att det är ostronmussling men vill gärna ha fler åsikter. Bilen är relativt ny och används dagligen i byggnadsindustrin vilket gör fyndet lite extra roligt

0

"JAS" Helsingborg

31 jan 2012 kl. 11:34

Ni får göra något åt det för som jag tidigare skrivit så rötar den ju virket den växer på.

0

Tina Nordberg

31 jan 2012 kl. 13:09

Går det att locka den till en stekpanna i trä? ;)

0

JohnnyC

31 jan 2012 kl. 13:26

Tack.
Ja det är nog bäst att försöka stoppa angreppet. Frågan är hur.

0

"JAS" Helsingborg

31 jan 2012 kl. 17:47

Ja det är nog inte lätt eftersom den har en bra förmåga att bryta ner gifter och omvandla dem till ofarligheter så är det nog bara att byta ut virket.

0

Jan A, Uppsala

31 jan 2012 kl. 18:15

De preparat - av olika fabrikat - som används för att ta död på mossor och alger på fasader, tegel- och plasttak m.m. används av vissa för att bekämpa fotsvamp…
Så varför inte?.;)

0

Bo E

1 feb 2012 kl. 12:28

Kemikalier är väl inte att rekommendera
Byta ut virket o låta svampen ta över helt i de gamla bräderna låter trevligare
Kan ju bli en liten odling av ostronmussling då

0

JohnnyC

1 feb 2012 kl. 14:41

Nej kemikalier är inte första val.
Värme och torka är ett annat råd jag fått men det är inte lätt att låta en bil stå torrt och varmt så länge under den här årstiden.
Lutar nog åt byte av virket.

0

"JAS" Helsingborg

1 feb 2012 kl. 23:28

Torka och värme, det är inte säkert att det räcker för att ta död på mycelet ändå. Det blir nog till att byta ut virket och som Bo skriver spara och lägg upp virket på lämplig plats för en odling:)

0

Tina Nordberg

2 feb 2012 kl. 12:02

Ja det tror jag med, vid torkning dör nog bara de aktuella fruktkropparna. När det blir fukt igen blir det fart på mycelet innuti virket och nya svampar växer fram.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone