Hej!
Här kommer väl beprövade torktider i Svamptorkar:
ca 30-35 grader: Kantarell,Blek Taggsvamp, Fårticka, Blåmusseron, Mandelriska, Blodriska, pepparriska, Skogsriska och Skäggriska.
Ca 35-40 grader: Svart Trumpetsvamp, Rödgul Trumpetsvamp, Ostronskivling, Sotvaxskivling och Öronmussling.
Ca 40-45 grader: Trattkantarell, Stolt Fjällskivling, Champinjoner, Smörsopp och Frostvaxing.
Ca 50 grader: Alla matsoppar t ex Strävsoppar och Karljohan, Brunsopp, Blodsopp, Sandsopp och Örsopp.
Om ni tycker att kantareller blir beska. så sänk torktemperaturen:-)
Svampar som Blåmusseron, Trattkantarell, Mandelriska och kantarell; slår jag bort blötläggningsvätskan och INTE använder den i matlagningen. Det minskar ev risk för betsk smak i maten betydligt!
Sedan är jag supernoga med att svampen är “knäckebrödstorr” innan jag packar den i tätslutande burkar- Allt för att behålla god kvalitét och undvika risk för mögel eller andra bakterier.
Lycka till!!
Jag har i många år gått på svampkurser før Svampkonsulent Eva Loodh i Uddevalla. Detta ær hennes rekommendation som gjorts efter många års anvændning av svamptorkar. Jag føljer tiderna sjælv och det har fungerat bra. Det blir bættre kvalit’et om man har olika temperaturer før olika svamparter.
Ang skarpa riskor så torkar mina svampvænner dem først och kokarv av dem føre anvændning.
Jag ställer termostatet på 40 grader och torka alla matsvampar i samma temperatur under natten, ca 8 tim. och då är dom garanterat knastertorra.
Att ange olika gradantal för olika arter utan tidsangivelse är lite vansklig. Det beror även på hur blöt svampen är, hur mycket svamp man har i ollorna, hur stor svampbitarna är och framförallt så är både termostaten och tidsuret ganska opålitligt på svamptorkarna. Sedan är frågan var i torken termostatet mäter temperaturen? Om man har 6 ollor fyllda med svamp på varann så tar det ganska lång tid innan den inställda temperaturen når alla svampar. Även om man skifta ollorna så påverkas termostatets kapazitet och det ta ett tag innan innan inställt temp uppnås på nytt i den undre ollan.
Jag själv har två likadana torkar som ger olika resultat med samma inställning. Vill man vara helt säkert på torktemperaturer ska man använda stektermometer som ger exakta temperaturer. Sedan tror vi alla att vår egen torkmetog är den bästa och det är jo inget fel i det.
Peter jägerbro skrev ett intressant inlägg på Taffels blogg. Tror han är kemist i botten.
Här är nästan samma artikel.
http://taffel.se/artiklar/torkad-svamp-grytgladje-och-sasraddning
Mycket läsvärt:)
Mr Bengt!
Peter är nog inte kemist utan det är en trogen besökare här på forumet som hjälpt Peter med artikeln. Så här står det längst ner på den som jag la ut.
“Till den drivne amatörmykologen och tillika kemisten Mattias Andersson riktar jag ett stort tack för faktagranskning och diskussionsstöd i research-fasen och för en mängd hårde kemiska fakta om svamp.”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.