Den som väntar…...
Är det någon som minns lilleputten, röksvampen jag hittade här hemma i januari 2008?
Det var ju inte igår precis.
Den var mindre än min tumnagel. Nu har jag fått ett namn på den,Lycoperdon rupicola.
Har inte hittat den igen.
Lycoperdon rupicola
ja märekliga kan släktskapens band vara
slemsvamp låtet för övrigt rätt missvisande för det fanns inget “slemmigt” över dessa “ägg”
möjligen i ett tidigare stadium då som jag missat
men de jag fotade var antingen som silkeskokonger eller som hängande klumpar av ungefär samma konsistens som en mogen röksvamp
jag får nog aldrig se dem igen för trädet fälldes förra sommaren
BO! Sotägg är ingen svamp utan en myxomycet som är något helt annat, på svenska heter det slemsvamp och detta hänger kvar sedan gammalt. Myxomyceterna har ett plamodiumstadie där de är mer eller mindre slemiga, mest mer.
Klicka på länken (http://skogensrst.vpsite.se/) så hittar du lite info om dessa varelser :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.