0 532 visningar

9 svar

ätbara???

kristina C.

10 sep 2006 kl. 18:01

hittade dessa idag- jag tror att dem är ätbara, men hittar itne dem i mina svampböcker+ vet ni nåt om dem?

tacksam för svar!

två olika sorter….

0

Michael Krikorev

10 sep 2006 kl. 18:07

De två första bilderna föreställer grenticka, en sällsynt svamp som jag själv aldrig sett i naturen men alltid velat fota! Den sista bilden ser ut som en slöjskivling, är den råa svampen bitter i smaken kan det vara svavelgul slöjskivling:
http://svampguiden.com/art/visa/Hypholoma_fasciculare

0

Michael Krikorev

10 sep 2006 kl. 18:14

Glömde svara på ätbarhet:
Bild 1-2: Grenticka, uppges ibland som ätlig men är så sällsynt så man helst borde låta den stå kvar. Jag har själv aldrig smakat den.
Mer bilder:
http://www.mushroomexpert.com/polyporus_umbellatus.html
http://images.google.com/images?q=Polyporus%20umbellatus

Bild 3: Svavelgul slöjskivling är giftig (om det nu är den på bilden, jag är inte säker).

0

Franco Matli

10 sep 2006 kl. 18:20

Om bilden inte ljuger är den tredje en bild av rök slöjskivking.
Svavel slöjskivling har väldig bitter smak.Testa en liten bit är den mild har du rök slöjskivling, ätlig, dock bara hattarna, är den bitter, ja då kastar du bort den.

0

Kristina C.

10 sep 2006 kl. 19:39

ojjj tack!! Jag har nu kollat på nätet och visst verkar det vara polyporus umbrellas, sällsynt svamp…Undrar hur jag skall laga den…någon som har lagat sådana innan? Jag har tre sådana fina “buntar”. Hittade dem i bokskogen nära Malmö

tack igen!

0

Hans v E

11 sep 2006 kl. 10:10

Måste du äta den? Var stolt att du hittat en sån raritet och lämna in den till något offentligt herbarium. Även jag har förgäves längtat efter att få se den.

Den andra liknar röjslöjing men knippespröding (Psatyrella multipedata) finns också.

0

Rättelse

Hans v E

11 sep 2006 kl. 10:11

Oj. Rökslöjing skulle det vara.

0

Kristina C.

11 sep 2006 kl. 16:45

tack Hans för ditt tips. Visst kan jag tänka mig att donera bort den. Hur hittar man ett sådant ställe som du pratar om?

Är dem andra giftiga alltså?

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 18:10

De påminner en del om korallticka som jag ätit och tycker är god.

Brukar inte plocka hela svampen utan ca 1/3.
Den kommer igen årligen.
Du kan ju kolla om det är likadant med grentickan om du hittar åter till fyndplatsen!

För övrigt liknar grentickan oxå en svamp jag hittade tidigare i år och fick som svar att det förmodligen inte var tallgråticka, vilket var min gissning.
Den växte i en gammal husgrund och hade dessa lite bredare “hattar”, samt jämnare grå färg på ovansidan jämfört med koralltickan.

0

Hans v E

13 sep 2006 kl. 10:35

Jag känner bara till riksmuseet i Stockholm och fytoteket i Uppsala och det blir kanske lite krångligt för dig att skicka hatttickan (umbellatus heter den) dit eftersom du verkar bo i Skåne. Fredriksdal i Helsingborg kanske. Eller Lunds universitet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone