0 561 visningar

32 svar

Upprop för skogen:)

"JAS" Helsingborg

3 feb 2012 kl. 17:21

Så här skriver Naturarvet/Ett klick i dag.

Kontraktet änligen klart!
Efter många samtal och mejl och kontraktsförslag har vi äntligen kommit överens med ägarna av Iglekärrs gammelskog om alla villkor för köpet. Vi kommer att få två år på oss att samla in de pengar som behövs och sen är skogen skyddad för evigt! Vi hoppas att själva kontraktskrivningen kommer att ske inom några veckor.
Tipsa era skogsvänner att ge bort träd som gåvor, klicka och bli Skogsfadder. Om vi är tillräckligt många som bidrar med en liten bit var så kommer det att gå vägen.

Frågan är om vi på forumet åter skall gå ihop och “köpa” en bit skog som vi gjorde med “Verle gammelskog”, Vad säger ni om det?

0

Tony

3 feb 2012 kl. 17:25

Låter intresant. Var ligger Iglekärrs skogen

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2012 kl. 18:50

Men Tony1? du som klickar så mycket, kollar du inte på
“Ett Klicks” hemsida ordentligt.
Där finns info om den aktuella skogen och mycket mer.

0

Tony

3 feb 2012 kl. 18:54

Sorry JAS. Måste erkänna jag har inte kollat det.

0

Tony

3 feb 2012 kl. 19:04

Tycker att det är viktigt i allmänhet att stödja naturprojekt. Även om jag inte är insatt i detalj. Därför klickar jag. Hoppas du förstår mig JAS.

0

Tony

3 feb 2012 kl. 19:16

Nu var jaqg inne och kollade. Ale. Ok. Kör JAS, jag stödjer dig.

0

Lena Strömstad

3 feb 2012 kl. 20:49

Jag är med på att din idé JAS.

0

Fritjof

3 feb 2012 kl. 21:13

Jag tycker det låter som en mycket bra ide och hakar givetvis på!

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2012 kl. 21:20

Ta det inte så hårt Tony, det är helt ok. Vi får se hur vi skall organisera det hela. Förra gången tog Michael Krikorev hand om pengarna, vi satte in på hans konto och så förmedlade han dem. Hur vi gör denna gången återstår att se. Vi får väl höra med Michael om han har lust att ta på sig bördan;)

0

Birgitta D

4 feb 2012 kl. 10:44

Självklart skall vi köpa en ruta. Om det nu blir sådana denna gången med.
Jag tycker det är bra att det blir i Ale för som det såg ut runt omkring Verle så blir man förskräckt. Kalhygge på kalhygge.

0

"JAS" Helsingborg

4 feb 2012 kl. 11:38

Jo jag håller med dig Birgitta och vissa områden i Verle var inte så hemskt roliga de heller så det behövs rädas en del där.
Jag sänder ett mail till Michael och hör om han orkar ta tag i det hela, själv så har jag mycket nästa vecka och sedan är jag inte och landat fören tidigast mitten vecka 11.
Man kan ju göra en insatts oxå genom att köpa Michaels senaste projekt.
“Focus on Fungi in Northern Europe”

0

Michael Krikorev

6 feb 2012 kl. 13:39

Hej!

Jag har nu startat en insamling för svampguidens forumbesökares räkning med målet 5000 insamlade kronor innan året är slut.

SMS:a skog 155 till 72980 för att skänka 100 SEK
Om du avslutar ditt sms med namn kommer det att synas. Annars blir din gåva presenterad som anonym.

Exempel: skog 155 Jonas Andersson

Mer info om insamlingen finns här:
http://insamling.naturarvet.se/campaign/svampguiden

0

dårfinken

6 feb 2012 kl. 15:46

Hur 17 får man in en 100-lapp i ett sms o iväg till skogen
?

Fattar noll

Förklara tack
?

0

Bo E

6 feb 2012 kl. 15:50

jag tror skogen ligger i Norrland

spelar inte så stor roll egentligen

fast visst vore det trevligt att “äga” nån barkflisa i närheten oxå så man kunde gå dit o kolla lite på området…

kommentar “blådåren”:
Hoppas Micke förklarar lite närmare hur det ska gå till så slänger jag in en peng vid tillfälle…

0

Bo E

6 feb 2012 kl. 15:51

dårfinken var det visst

blandade väl ihop den med kusin blåmesen…

0

Bo E

6 feb 2012 kl. 15:52

minst två mesar i alla fall som inte lyckas få in hundringen i mobilen…

0

Ida, Gbg

6 feb 2012 kl. 15:53

Kostnaden kommer på din mobilräkning.

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2012 kl. 16:22

Jag förstår inte, varför man inte kollar ordentligt på Naturarvet/Ett klicks hemsida när man ändå klickar. Skogen i fråga ligger INTE i Norrland vilket framgår om man läser denna tråd och så klart hemsidan som jag hänvisar till ;)
Nu är det upp till bevis, nu gäller det inte bara att klicka nu skall det SMS.s oxå, så SMS.a på, :)

0

Bo E

6 feb 2012 kl. 16:41

Tack JAS!
Jag ser nu att det finns ortnamn angivna som jag trodde var i Norrland (norr om Frövi är väl Norrland om man är örebroare!!??)
ha ha

Nej, men när man kollar närmare på bilder och läser att där finns ekskog så är det väl troligare att skogen finns i Västergötland eller Småland.
Det stod något om Västtrafik så Västergötland eller däromkring gissar jag istället då...
Vad gäller klicket så klickar jag för att stödja bevarandet av fina gammmelskogsmiljöer varhelst de finns…

0

Michael Krikorev

6 feb 2012 kl. 17:14

Det är hur enkelt som helst.. man skapar ett nytt SMS i sin mobil och skriver “skog 155” som meddelande (utan citattecken) och skickar till nummer 72980 så dras 100kr på din mobilräkning (vet inte om det fungerar med kontantkort dock).

0

Birgitta D

9 feb 2012 kl. 08:41

Lyfter så det inte försvinner

0

glad klickare

9 feb 2012 kl. 16:23

Va synd att man inte kan betala med busskort!

Får väl jobba hårdare med klicket istället…

0

Svampguiden för Gammelskogen

Frida T

14 feb 2012 kl. 17:23

Det fungerade inte med kontantkort…. men det fungerade ypperligt att skänka 100kr via “internet”

0

Lena M

14 feb 2012 kl. 17:51

Menar du internettbank Frida ?

0

Frida T

14 feb 2012 kl. 17:54

Om du går in på länken så står det “skänk via internet” i grönt. Bara att trycka sig in och följa instruktionerna :)

0

Lena M

14 feb 2012 kl. 19:01

Nix! Då måste man ha Master card eller Visa och jag har annat kort.

0

glad klickare

15 feb 2012 kl. 15:18

busskortet funkar inte!!!

0

Frida T

15 feb 2012 kl. 17:26

Det står bankgiro och postgiro nr högst uppe i hörnet. Borde gå att betala in via det också ?

0

Robban O-hamn

18 feb 2012 kl. 01:57

Länge sedan jag var inne här, Var ju med vid Verle och är på här med om det blir aktuellt.

0

"JAS" Helsingborg

19 feb 2012 kl. 00:17

Det var på tiden och kul att se dig igen Robban O-hamn, trodde du nästan fastnat i fisketräsket;)
Det är väl klart att du är med och lägger en slant för storskogen.

0

Robban O-hamn

24 feb 2012 kl. 15:52

Jas det är väll lite så att det blivit mycket fiske och jobb jobb jobb. Klart jag är med.

0

"JAS" Helsingborg

24 feb 2012 kl. 20:06

Bra Robban och fisk är gott och bra att du har ett jobb och kul att du är med :)

0

Bra initiativ JAS!

Birgitta Corbett

29 feb 2012 kl. 21:11

Mycket bra ide JAS och tack Mickael K för att du orkade rodda ihop det hela. Klart vi räddar skogen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone