Jag tänkte jag visar några kremlor som jag hittade 2011 i sverige och i schweiz. Kremlor är ett vällit interessant släkte tycker jag, men också vällit svårt….
Bild 1: Russula consobrina: jag brukar bara hitta den i äldre fuktig granskog. Mycket skarp smak! I Schweiz är dän vällit sällsynt. Verkar inte vara så sällsynt i sverige?!
Bild 2: Russula medullata: Ganska lätt att känna igen i den svåra Heterophyllae/Griseinae-gruppen när man aktar sig på den mörka sporpulverfärgen (IIIa-c) och växtplatsen under asp och björk.
Bild 3: Russula carpini: En av dom tidigaste kremlor. Den växer under avenbok och har sporpulverfärg IVd. Mycket variabel art! Hittad i schweiz.
Bild 4: Russula velenovskyi: Ganska typisk är att den har (inte alltid!) en låg puckel i hattmitten. Ibland har fotbasen en röd fläck.
Bild 5: Russula rhodopus: Under gran. Hatten glänsande röd och foten delvis rödaktigt. Skarp.
Bild 6: Russula pectinatoides: Den tillhör gruppen stinkkremlor. Lätt att känna igen på den rödfläckiga fotbasen och den milda men ofta äckliga smaken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.