Detta är en ticka jag inte får rätt på och skulle behöva hjälp med. Det fotade belägget har varit torrt i ca 8-9 månader. Växte på asplåga. Är mkt tunn, pappersaktig, ca 0,5-1 mm tjock, ca 10-20 mm bred. Porer kantiga, grunda, 4-5/mm. Porlagret var orangebrunt som färskt. Kanten släpper överallt och är vit och hårig, även baksidan på kanten är hårig. Finns korta cystider i hymeniet, men jag blir inte klok på om det är helt inkrusterade cystider eller om det är knubbiga echinocyster, de är ca 12-17 x 7.
Endast hittat fåtal sporer, cylindriska/ellipsoida/svagt allantoida ca 6-7 x 2-2,5 my, så jag kan inte helt utesluta kontaminering.
Hyferna är nästan omöjliga att se fritt, de sitter i täta pallisadliknande klumpar.
Några idéer?
Vild idé från helt ovetande.
Tycker den är tämligen oerhört datronialik; D.stereoides eller annan art?
http://mushroomobserver.org/obs/28619?q=BWDk
Jag tycker att det finns stora likheter med tvåfärgsticka, men det är inte mycket av mikrokaraktärerna som stämmer (förutom det där att hyferna klumpar ihop sig). Vad jag förstår, har den inga cystider, men kan istället ha uppsvällda hyfändar med bruna kristaller på - men jag har själv ingen erfarenhet av att undersöka dem i mikroskop..
Skogsfrun, jag tyckte att mina bilder var färgfattiga och delvis överexponerade, allmänt trista. Antagligen var det inkrusterade korta cystider jag såg och inte echinocyster.
Irene, tvåfärgsticka var ett lite oväntat förslag. Skulle i så fall vara intorkat, vet inte om det kan se ut i den stilen då. Har bara hittat den en gång, är mycket sällsynt i Skåne. Känns nog ändå som att det är något annat.
Med Mycokeys synoptiska nyckel tycks jag oftast hamna på Trichaptum, men där finns ju inget som stämmer.
Tack för att ni gjort ett försök.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.