Hunden var idag min, vi drog iväg i det lätta snöfallet och träffade snart på ett spöke som många sett tidigare, utan spökdräkten. Vi kollade sen Lunden med hasseltrollhanden från –08 men den såg fortfarande död ut.
Men vi såg mycket annat, t.ex. mängder av hasseltickor.
Till sist något som inte har så mycket med svamp att göra, men för en tid sen visade jag ”Mysigt mögel”. Det växte på en död stickling av Hibiscus acetosella, en syrlig, rödbladig art, tämligen ovanlig i odling här i landet och som normalt inte blommar, då den brukar odlas som ettårig. I går ropade hustrun att bladhibiskusen är blomknoppig!
Och oj, så knoppig den var. Måste visa några tyvärr suddiga dåligt-ljus-bilder. De mycket speciella och hullingförsedda ”foderbladen” syns rätt så bra. Hullingarna riktade utåt. Hoppas blommorna slår ut!
Tack Irene och JAS. Håller med er om kantörekorsningen. Har sett många tidigare, men ingen så grovköttig.
Strävticka har jag redan i nov -08 fått som förslag från Irene på några betydligt större/äldre/ tickor på liggande stammar några hundra m från de nya;
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=126709&fnr=1&sok=hässlet
De senaste är unga, men de är mycket lättåterfunna, så återbesök blir det.
Vi hade för länge sen trådar med ”naturens under”. Det minns du säkert, JAS..;)! Spöket hade platsat där?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.