0 805 visningar

9 svar

Parvus och hibernicus

Skogsfrun i Obbola

9 feb 2012 kl. 12:15

Jag håller på och för en dialog med Artdatabanken om behandlingen av Oligoporus (Postia) parvus (parva) respektive hibernicus (hibernica). Det är arter som jag under några år har bestämt enligt Renvalls artikel från 2005. Det skulle vara roligt att höra om någon mer här på Svampguiden har satt sig in i detta, och vad ni i så fall har för erfarenheter av arternas förekomst.

Jag har bestämt rätt många parvus från Norrbottens län, men bara ett fåtal från Västerbottens län, trots många kollekter även därifrån. Det har givit mig intrycket att parvus hör till de nordostliga arterna, som kommer in från Finland. Hibernicus s.str. tror jag är sydligare. Det vore intressant om någon annan kan dela med sig av sina erfarenheter!

0

Bo E

9 feb 2012 kl. 12:31

gogglade o kom till annat inlägg i guiden
inga bilder

vad är det för typ av svamp (om de nu inte har några svenska namn)

0

Skogsfrun i Obbola

9 feb 2012 kl. 12:52

Oligoporus hibernicus kallas för gäckporing, men det är ett artkomplex som 2005 splittrades upp i flera av Pertti Renvall. En av de nya arterna är Oligoporus parvus, som inte har något svenskt namn. Numera ska alla höra till släktet Postia, och artepitetet ska sluta på -a i stället för -us.

0

Skogsfrun i Obbola

9 feb 2012 kl. 13:16

Att parvus inte har något svenskt namn var lite förhastat skrivet. Just nu kallas parvus för gäckporing och hibernicus för sprödporing.

0

Bo E

9 feb 2012 kl. 13:17

ok
behöver nog se en bild för att förstå vad det är för typ av svamp
...om det är nåt man bör hålla utkik efter som raritet t ex

0

"JAS" Helsingborg

9 feb 2012 kl. 16:29

Hej Skogsfrun!
Menar du att alla Oligoporus skall heta Postiva eller är det “bara” artkomplexet O. hibernicus.
Bo om du söker på Oligoporus så hittar du en hel del bilder, Postiva är ju ett nytt namn och då brukar det ta ett tag innan det händer något på nätet. Det sker ju inte automatiskt utan någon måste ändra.

0

Skogsfrun i Obbola

9 feb 2012 kl. 16:53

Postia, inte Postiva. Det handlar inte bara om hibernicus, men exakt vilka arter som ska höra till Postia har varierat stort. Just nu gäller kanske detta, som jag citerar ur ett mejl från en finsk tickforskare: “till släktet Oligoporus hör bara de arter som har CB+-sporer, dvs. O. sericeomollis, O. rennyi, O. romellii och O. davidae. Alla andra som vi känner här i norden hör till Postia (men inte placenta, eller undosa, och för mig ser det ut så att Postia caesia-grupp bör ha sitt eget släkte).”

Med CB+ menas att sporerna har en färgreaktion i Cotton Blue.

0

Skogsfrun i Obbola

9 feb 2012 kl. 16:56

Bo E: Både parvus och hibernicus är små, vita resupinata tickor på tallågor (någon gång gran).

0

"JAS" Helsingborg

9 feb 2012 kl. 18:12

Aj då, får skylla på bångstyrigt tangentbord;)
Så då skall “mina” blåticka, blek, blåticka, pulverticka och groptickan byta namn, bara förnamn hoppas jag eller?

0

Skogsfrun i Obbola

10 feb 2012 kl. 07:09

Jag törs inte svara för vad som gäller officiellt just nu - Dyntaxa verkar för närvarande inte vara riktigt överens med citatet ovan. Själv har jag ingen åsikt…

Men om jag nu får vrida tillbaka tråden till min ursprungliga frågeställning: Är det någon annan här som tittat på parvus och hibernicus, och vad har ni i så fall för erfarenheter om deras förekomst?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone