Jag håller på och för en dialog med Artdatabanken om behandlingen av Oligoporus (Postia) parvus (parva) respektive hibernicus (hibernica). Det är arter som jag under några år har bestämt enligt Renvalls artikel från 2005. Det skulle vara roligt att höra om någon mer här på Svampguiden har satt sig in i detta, och vad ni i så fall har för erfarenheter av arternas förekomst.
Jag har bestämt rätt många parvus från Norrbottens län, men bara ett fåtal från Västerbottens län, trots många kollekter även därifrån. Det har givit mig intrycket att parvus hör till de nordostliga arterna, som kommer in från Finland. Hibernicus s.str. tror jag är sydligare. Det vore intressant om någon annan kan dela med sig av sina erfarenheter!
Oligoporus hibernicus kallas för gäckporing, men det är ett artkomplex som 2005 splittrades upp i flera av Pertti Renvall. En av de nya arterna är Oligoporus parvus, som inte har något svenskt namn. Numera ska alla höra till släktet Postia, och artepitetet ska sluta på -a i stället för -us.
Hej Skogsfrun!
Menar du att alla Oligoporus skall heta Postiva eller är det “bara” artkomplexet O. hibernicus.
Bo om du söker på Oligoporus så hittar du en hel del bilder, Postiva är ju ett nytt namn och då brukar det ta ett tag innan det händer något på nätet. Det sker ju inte automatiskt utan någon måste ändra.
Postia, inte Postiva. Det handlar inte bara om hibernicus, men exakt vilka arter som ska höra till Postia har varierat stort. Just nu gäller kanske detta, som jag citerar ur ett mejl från en finsk tickforskare: “till släktet Oligoporus hör bara de arter som har CB+-sporer, dvs. O. sericeomollis, O. rennyi, O. romellii och O. davidae. Alla andra som vi känner här i norden hör till Postia (men inte placenta, eller undosa, och för mig ser det ut så att Postia caesia-grupp bör ha sitt eget släkte).”
Med CB+ menas att sporerna har en färgreaktion i Cotton Blue.
Jag törs inte svara för vad som gäller officiellt just nu - Dyntaxa verkar för närvarande inte vara riktigt överens med citatet ovan. Själv har jag ingen åsikt…
Men om jag nu får vrida tillbaka tråden till min ursprungliga frågeställning: Är det någon annan här som tittat på parvus och hibernicus, och vad har ni i så fall för erfarenheter om deras förekomst?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.