0 600 visningar

6 svar

Svamp Matchning

Mats Melander

13 feb 2012 kl. 23:44

Är nyfiken på era bästa svamp-rätter?
Vilken svamp i kombination kött/fisk etc.
Även egenhantering av svamp. Jag är personligen ett stort “fan” av syrad Karljohan t.ex., fler sådana “Konserverings” trix som jag borde testa??? Någon?

0

Maric // Arlanda

14 feb 2012 kl. 09:04

Personligen gillar jag svampsås med rödgul trumpet till kötträtter.
Friterad citronslemskivling är yummie.
Och inlagda riskor är en favorit oxå.

0

Dieter Endom

14 feb 2012 kl. 11:48

Kul att du tycker om svamp i matlagningen!
Du kanske kan förklara lite bättre vad du mena med syrad karljohan. Är det något asiatiskt eller mena du mjölksyrad? Vore intressant att få veta!
Vad menar du med “konserverings"trix? Konservering eller hermetisering är väl inget trixandet utan gamla metoder att göra livsmedel hålbara under längre tid.

0

Mats Melander

14 feb 2012 kl. 19:52

Något liknande syrningen i detta recept, men utan kryddpeppar då.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1259129&printerfriendly=true

0

Mats/Svamp Matchning

Dieter Endom

15 feb 2012 kl. 19:20

Det är ett besynnerligt recept du hänvisar till! Det känns mer som picklad svamp än syrad! Ska man syra svamp måste man tillfoga grönsaker annars funkar det inte.
Och varför en konserveringprocess i ugn? Svampen hade bara behövs kokas av och sedan kokas i lagen ytterligare 7-8 minuter. Fyllts direkt på rengjorda och förvärmda glasburka, förslutet dessa och vänd burkarna upp och ner. Kvarvarande luft pyser ut och det blir ett vacuum.
Sedan reagerar jag på den egendomliga svamblandningen i receptet med bet. “Ättiksyrad höstsvamp”!
Kockar använder absolut inte vilda champinjoner utan uteslutande odlade sådana. Dessa odlade champinjoner kallas för åretruntsvampar och är ingen höstsvamp.
Att man inte ska blanda champinjon och kantarell är ju en grundlägande kunskap för en kock. Om detta skrev redan i stora kokboken från 1955.
Jag kan inte ens föreställa mig hur en blandning av tre kryddsvampar och rimspindling (rimskivling) smakar!
Att en duktig (tv-kock) står som receptkreatör intygar ju bara att det saknas svampkunskap även på “stjärnkock” nivå!
Jag mena inget illa med inlägget, vill bara påpeka att matlagare har ganska stora kunskapsluckor om vissa råvaror!

0

Mats/Svamp Matchning

Mats Melander

19 feb 2012 kl. 15:43

Håller absolut med Doris, precis som i min vanliga proffesion, dvs. data, är mat oavsett hur duktig man är, ett område som är på tok för stort för att kunna ha koll på allt! Vad jag syftade på med receptlänken jag skickade, var mer på hur jag hanterade den. Vad gäller förlängning av ätbarhet, så vill jag minnas det var ung 14 dagar på den typen av syrade karl-johan jag gjorde, dvs. inte en konserveringsmetod utan snarare en tillredningmetod som bättrade på förbrukningsdatum en smula. En av anledningarna till att jag surfar av forum för specifika produkter är exakt utifrån det problem du tar upp, dessutom snappar jag ju upp en hel del matnyttig info på vägen som hjälper mig i smaksättningen =) I

Kunskap är ingen börda, okunskap är dock! Så jag (och förhoppningsvis andra med min approach till svam, dvs. konsument av den) tror inte någon tar det som “kritik” utan förhoppningsvis som information och tips! =)

0

Mats/Svamp Matchning

Mats Melander

19 feb 2012 kl. 15:45

Jag gjorde alltså ung. sådär, men med enbart Karl Johan =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone