De svarta taggarna i serie 3:1 finns på ytterligare en plommonstam, en liggande, och de sista bilderna visar kantarellmusslingarna som jag hittade för över ett kvartal sedan. Något finns på lamellerna!
Laven är rosettlav enligt Tony S. Kantarellmusslingplommonstammen är bara naturligt död, inte ringbarkad!
Tror inte det är ngn skål JAS - och det är nog ingen stridsyxe-/spikklubbsvamp heller, Hasse!
Och det finns flera trädslag - och ännu flera svamparter på tomten. Här några från i fredags. Först några små söta musslingar på en död del av stora_sälgen och sen gullkrös med lavsällskap på en askgren. Och apropå lavar så visar den tredje bilden en åldrande dagglav på den ”berömda” mandschuriska valnöten.
OK, då vänder jag världens lurvigaste purpurskinn rätt och då ser de ut så här. Filthårig är nog en underdrift…
I tråden ”På avstånd, snett uppifrån” visade jag dem redan 111203, ännu suddigare men måhända mindre lurviga…
Men den andra plommonsvampen, på sista bilden, också på lodrät, död stam, är garanterat rättvänd och ser fortf ut så här…Och den kan jag inte!
Skinnet gissar jag är en yngre variant av purpurskinn.
Piggarna på plommonkvistarna påminner om konidiestadiet av krusbärsskål, Godronia ribis.
På Prunus finns tydligen något liknande, Godronia confertus.
Men jag har ingen aning om hur det kan se ut eller om det är det du har på bild, det är bara en tanke…
Stort tack Irene!
Ryman har konidiestadiet, Fuckelia ribesia, med på bilden av vinbärsskålen, men skriver att det är klubblikt och så ser det ut.
Mina konidier är ”sylvassa” - tror jag - och tänker ta in en armerad barkflisa och ta närbilder.
Det finns också en Fuckelia conspicua som gillar Malus och ev. setts på Prunus padus, men jag har inte hittat nåt utseende på den.
Och det finns en Fuckelia med avslutat YouTube-konto…
Men det är mig tämligen motbjudande att tro på unga purpurskinn. Vi får se, ska kolla utvecklingen!
De svarta piggarna på plommongrenarna är spännande och i onsdags skördade jag två grenstycken med olika utvecklade ”frk” att småningom överlämnas till herbariet Ups.
Bild 1:1 visar grenstyckena på 5mm-rutppr: bild 1:2 och 1:3 visar hur det ser ut på den klenare pinnen, i början, innan piggarna bryter fram.
Idag kollade jag grenar på det döda, stående katrinplommonträdet och hittade bl a dessa. Ljuset börjar lysa med sin frånvaro – dagsmörkret är här – men ska i morrn försöka göra bättre bilder än dessa.
Så här partiellt skållika såg inte de ut som jag hittade i februari…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.