0 556 visningar

28 svar

Tacksam för hjälp med dessa!

Jan A, Uppsala

19 feb 2012 kl. 17:31

Var idag ute i snöresterna för att kolla växtligheten på några döda plommonträd på tomten och hittade först dessa. Ser rätt så kul ut, trots dålig bild…

0

Jan A, Uppsala

19 feb 2012 kl. 17:33

Serie 2 på en annan ringbarkad, stående stam.

0

Jan A, Uppsala

19 feb 2012 kl. 17:35

De svarta taggarna i serie 3:1 finns på ytterligare en plommonstam, en liggande, och de sista bilderna visar kantarellmusslingarna som jag hittade för över ett kvartal sedan. Något finns på lamellerna!
Laven är rosettlav enligt Tony S.  Kantarellmusslingplommonstammen är bara naturligt död, inte ringbarkad!

0

"JAS" Helsingborg

19 feb 2012 kl. 18:06

Vild gissning på “de svarta taggarna” kan det vara lindskål men går de på prunus?
Förövrigt har jag ingen aning, roliga fynd verkar det vara och i trädgården, ja jag säger då det;)

0

Hasse

19 feb 2012 kl. 20:48

Kanske stridsyxesvamp

0

Jan A, Uppsala

19 feb 2012 kl. 21:09

Tror inte det är ngn skål JAS - och det är nog ingen stridsyxe-/spikklubbsvamp heller, Hasse! 
Och det finns flera trädslag - och ännu flera svamparter på tomten.  Här några från i fredags.  Först några små söta musslingar på en död del av stora_sälgen och sen gullkrös med lavsällskap på en askgren.  Och apropå lavar så visar den tredje bilden en åldrande dagglav på den ”berömda” mandschuriska valnöten.

0

Jan A, Uppsala

19 feb 2012 kl. 21:11

Snett över vägen – en bit utanför tomten – finns almboende aspdagglavar i olika färger, stadier och typer m.m.  De är snygga tycker jag.  Bilderna från i går – strax innan snön kom…

0

Jan A, Uppsala

19 feb 2012 kl. 21:13

Jag klarade vägen riktigt bra, mycket bättre än den här!

0

Karin W

19 feb 2012 kl. 21:19

Asporangelav menar du nog. Håller med om att de är snygga.

0

Jan A, Uppsala

20 feb 2012 kl. 07:11

Javisst Karin, daggen från valnötsbarken låg visst kvar. Tungt att inse att seniliteten är här. Men så är snart också våren och då blir det kanske bättre…

0

Jan A, Uppsala

21 feb 2012 kl. 11:35

OK, då vänder jag världens lurvigaste purpurskinn rätt och då ser de ut så här. Filthårig är nog en underdrift…
I tråden ”På avstånd, snett uppifrån” visade jag dem redan 111203, ännu suddigare men måhända mindre lurviga…
Men den andra plommonsvampen, på sista bilden, också på lodrät, död stam, är garanterat rättvänd och ser fortf ut så här…Och den kan jag inte!

0

Jan A, Uppsala

21 feb 2012 kl. 15:17

Måste komplettera de svarta sylarna med några bilder till - och så växer de på de grövsta döda grenarna från katrinplommonträdet. Jag sågade av dem i somras för att få bort nätet runt dödstammen.

0

Irene A

21 feb 2012 kl. 16:39

Skinnet gissar jag är en yngre variant av purpurskinn.

Piggarna på plommonkvistarna påminner om konidiestadiet av krusbärsskål, Godronia ribis.

På Prunus finns tydligen något liknande, Godronia confertus.
Men jag har ingen aning om hur det kan se ut eller om det är det du har på bild, det är bara en tanke…

0

Irene A

21 feb 2012 kl. 16:47

f’låt, jag skrev fel, Godronia ribis heter förstås vinbärsskål!

0

Jan A, Uppsala

21 feb 2012 kl. 22:57

Stort tack Irene!
Ryman har konidiestadiet, Fuckelia ribesia, med på bilden av vinbärsskålen, men skriver att det är klubblikt och så ser det ut.
Mina konidier är ”sylvassa” - tror jag - och tänker ta in en armerad barkflisa och ta närbilder.
Det finns också en Fuckelia conspicua som gillar Malus och ev. setts på Prunus padus, men jag har inte hittat nåt utseende på den.
Och det finns en Fuckelia med avslutat YouTube-konto…

Men det är mig tämligen motbjudande att tro på unga purpurskinn. Vi får se, ska kolla utvecklingen!

0

Jan A, Uppsala

24 feb 2012 kl. 22:47

De svarta piggarna på plommongrenarna är spännande och i onsdags skördade jag två grenstycken med olika utvecklade ”frk” att småningom överlämnas till herbariet Ups.
Bild 1:1 visar grenstyckena på 5mm-rutppr: bild 1:2 och 1:3 visar hur det ser ut på den klenare pinnen, i början, innan piggarna bryter fram.

0

Jan A, Uppsala

24 feb 2012 kl. 22:50

Så kommer serie 2 med två bilder på mlm outvecklade ”piggar”på den klenare pinnen och en bild på den bättre taggade, grövre pinnen.

0

Jan A, Uppsala

24 feb 2012 kl. 22:52

På den grövre har de mlm kägellika piggarna vuxit till sig och spräckt barken i fiberriktningen..
Spöket, sista bilden i serie 3, del av föregående bild, ser nästan ut att ha träffat Tina…

0

Hans v E

25 feb 2012 kl. 19:13

Det där stridsyxeförslaget tror jag på (Kärnsvampen Glyphium elatum).

0

Jan A, Uppsala

25 feb 2012 kl. 21:33

Ett svar Hans - och tack för det -men jag sätter 92 öre i olika klingande mynt på att det är fel!
Mina är bl.a. inte alls “yxformade” utan mjukt rundade. Substratpinnarna ligger på tork…

0

Jan A, Uppsala

2 nov 2012 kl. 15:43

Idag kollade jag grenar på det döda, stående katrinplommonträdet och hittade bl a dessa. Ljuset börjar lysa med sin frånvaro – dagsmörkret är här – men ska i morrn försöka göra bättre bilder än dessa.
Så här partiellt skållika såg inte de ut som jag hittade i februari…

0

Tony S

2 nov 2012 kl. 20:43

Dermea prunastri el. möjligen Dermea padi.

0

Tony S

2 nov 2012 kl. 20:59

Mycket som talar för den förstnämnda. Den ska ha de långa anamorpherna.
D. prunastri är tidigare hittad i Västergötland och Uppland enligt Ove E. Erikssons checklista.

0

Jan A, Uppsala

2 nov 2012 kl. 21:18

Tack Tony! Rätt märkligt att utseendet var ett helt annat i trådens början i februari - eller var det en annan art - eller?
De är iaf så skojigt dekorativa att jag ska försöka dokumentera dem lite närgånget!

0

Tony S

2 nov 2012 kl. 21:33

För att bli helt hundra bör man mäta konidiesporerna.
Troligen samma art allt.Vet inte vad som styr att den ibland bara har anamorpha spjut och ibland skålar.

Bra att dokumentera, det råder brist på bilder av sådana arter på nätet.

0

Jan A, Uppsala

5 nov 2012 kl. 20:30

I går kollade jag ytterligare några plommonträd och ska visa en bild med slånskål i olika modeller och, som jag förmodar, allav i olika stadier. Fanns på en gren på ringbatkad och död stam.
Forts följer.

0

Tony S

5 nov 2012 kl. 21:48

Den högra med slät bål och pruinösa apothecier i torrt tillstånd är mycket troligt al-lav.
Den vänstra med mer knölig, areolerad bål är något annat. Vågar inte gissa där. Kemiska reaktioner och snittning av apothecier för mikroskopet som gäller.

0

Tina Nordberg

6 nov 2012 kl. 09:16

Se där, det är inte bara mig det spökar omkring.

Spännande prylar du hittat.

0

Jan A, Uppsala

6 nov 2012 kl. 09:46

Tack Tony; det finns minst en hyfsad lavgube i Svampklubben att visa dem för…
Ja Tina, anamorferna har kufiska former, många “värre” än de få jag visat!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone