I går knallade jag runt i en å- och en bäckravin, bl.a. för att hämta hem några av vinterskivlingarna från föregående dag. På ett dött och fallet (t.o.m. förfallet) fågelbärsträd finns bl.a. dessa suddiga skinn.
Och så finns något jag först antog var stora rosttickor, kvm-stora, flera ggr om! Men dessa bildar nästan ”hattar” - konsoler. Eller hur.
Det var svårt att komma till dem (ska småningom försöka krypa ner till dem) men fick iaf med några bilder hem - och dessutom en frk på en stor, lös, tunn barkflaga som nu ligger i kuvösen och väntar på att jag i morrn får både ljus och möjlighet att utnyttja detta.
Sista bilden visar ett bergigt landskap på barkflagan.
Är det ”bara” rostticka?
Gissar att skinnet kan vara pulverskinn, Coniophora arida som torkat och spruckit.
Tror att du har rätt om tickan. Rostticka, eller möjligen västlig rostticka. Men den senare finns kanske inte i dina trakter? Leta i stereolupp efter svarta spjutformade setor som sticker upp ur den oranga mycelkanten. Det är den förstnämnda tickan om de finns.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.