0 445 visningar

6 svar

Ticka och skinn på Prunus avium

Jan A, Uppsala

22 feb 2012 kl. 22:57

I går knallade jag runt i en å- och en bäckravin, bl.a. för att hämta hem några av vinterskivlingarna från föregående dag. På ett dött och fallet (t.o.m. förfallet) fågelbärsträd finns bl.a. dessa suddiga skinn.

0

Jan A, Uppsala

22 feb 2012 kl. 22:58

Och så finns något jag först antog var stora rosttickor, kvm-stora, flera ggr om! Men dessa bildar nästan ”hattar” - konsoler. Eller hur.
Det var svårt att komma till dem (ska småningom försöka krypa ner till dem) men fick iaf med några bilder hem - och dessutom en frk på en stor, lös, tunn barkflaga som nu ligger i kuvösen och väntar på att jag i morrn får både ljus och möjlighet att utnyttja detta.
Sista bilden visar ett bergigt landskap på barkflagan.
Är det ”bara” rostticka?

0

Jan A, Uppsala

26 feb 2012 kl. 21:27

Den löst sittande barkflagan med den vackra fågelbärstickan såg idag ut så här på 5 mm-rutppr i den soliga kuvösen.

0

Jan A, Uppsala

26 feb 2012 kl. 21:28

I den yngsta utkanten ser den ut som på bild 2:1
Men även en tickbevuxen barkflaga har en baksida och den ses på 2:2 och 2.3.
Någon som har ett svar på tickan? (Skinnet bekymrar mig mindre…;))

0

Tony S

26 feb 2012 kl. 23:17

Gissar att skinnet kan vara pulverskinn, Coniophora arida som torkat och spruckit.
Tror att du har rätt om tickan. Rostticka, eller möjligen västlig rostticka. Men den senare finns kanske inte i dina trakter? Leta i stereolupp efter svarta spjutformade setor som sticker upp ur den oranga mycelkanten. Det är den förstnämnda tickan om de finns.

0

Hans v E

27 feb 2012 kl. 00:14

Skinnet är väl snarare Coniophora puteana - källarsvamp.

0

Jan A, Uppsala

27 feb 2012 kl. 06:57

Tack för förslag, Tony och Hans!
Mina tidigare rosttickefynd är vad jag trott vara “normala”; här är en riktigt grov stam mlm massbevuxen! Ska kolla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone