0 837 visningar

9 svar

Behöver råd Kameraköp

Elisabeth Jansson

23 feb 2012 kl. 20:35

Hej!

Idag så hade jag oturen att tappa min Sony cybershot kamera på altanen och jag hörde hur det riktigt brakade till i kameran och mycket riktigt så var objektivet ute och fick sig en rejäl blänkare så det blev snett.
Inköpt 2005 och väldigt nöjd har jag varit frånsett att närgränsen för att fota har varit lite för långt ifrån.

Kan någon ge mig råd och tips på en bra kamera max 2.500 och ingen digital systemkamera utan en smidig mindre som jag kan stoppa i fickan.
Jag känner att jag inte orkar läsa på vad som är bra eller dåligt,för det finns så mycket att välja på.
Därför ber jag om råd och tips!
Tackar på förhand!

0

"JAS" Helsingborg

23 feb 2012 kl. 21:13

Jag gillar ju Nikon, så denna tycker jag verkar bra.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12782499

0

Irene A

23 feb 2012 kl. 21:54

Jag brukar ju förorda kameror med vridbar skärm när det handlar om svampfotografering.. Hittade den här kompakten i rätt prisläge:
http://www.fotokungen.com/samsung-ex1-p-4483.aspx

0

Elisabeth Jansson

24 feb 2012 kl. 15:39

Tack för de olika förslagen!
Har man blivit van med en kamera så vill man gärna fortsätta med samma märke,jag har letat på tradera,men ingen kamera är med manuell fotografering och det kan jag inte tänka mig att vara utan!
Den med skärmen som är vikbar är ju inte så dum!
Jag är splittrad på om jag ska ha en lite stärre kamera eller en som bara är att stoppa i fickan,jag gillar ju inte att “släpa” på något när jag är i skogen så det lutar nog åt en liten kamera.

0

Lena M

24 feb 2012 kl. 15:43

Jag tycker att Panasonic Lumix TZ-serien är bra. Jag har en TZ10 men det finns vassare, TZ20 och 30.

0

Elisabeth Jansson

26 feb 2012 kl. 15:43

Tack för alla förslag,jag börjar bli gammal och tycker att det är jobbigt att lära sig nytt!
Dustin Home har sony föregående modell till ett mycket bra pris,det lutar nog åt det hållet.
Jag vet vad jag vill ha så egentligen så skulle jag åka till en fotoaffär och säga det för att se vad de erbjuder mig,sedan kan man alltid beställa på nätet.
Jag har så långt till alla affärer så det blir nog samma märke som tidigare!
Tack i alla fall!

0

Draken

28 feb 2012 kl. 10:22

Hej jag råkade ut för samma sak och tappade kameran med objektivet ute, men innan jag skulle kasta den så tryckte jag till objektivet och det var mer våld som behövdes! den har funkat sen dess en Canon Ixus, lycka till!

0

Elisabeth Jansson

1 mar 2012 kl. 18:09

Jag tryckte också till objektivet,men det hjälpte inte,sedan skruvade jag isär kameran och det hjälpte inte heller.
Nu har jag köpt en ny samma som tidigare,det blev priset och märket Sony som jag hade haft tidigare som avgjorde.
Men pyttsan vad mycket som hänt på kamerafronten,det är bara att lära sig nytt. Har varit och fotat kalhyggen idag,för all skog är snart borta här omkring.
Jag klarar inte av bildbehandlingsprogrammet ännu och jag fick inte in bilderna på samma ställe som förut i datorn,men snart kanske jag lärt mig, och då kommer lite bilder,kan fota panorama och så har kameran GPS usch vad mycket finesser,knappt jag orkar med!!!!!!!

0

Ewa Lilliesköld

1 mar 2012 kl. 19:53

Vi har funderat på att ha en fotokurs i föreningen http://www.vbsk.se framöver, det kanske kunde vara något! Du kommer att få info om det :)

0

Elisabeth Jansson

2 mar 2012 kl. 15:19

Det skulle inte vara dumt med en fotokurs,men problemet är att jag har så långt till Skövde,jag bor ju uppe vid taigan som vi brukar skoja om.

Elisabeth

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone