Den här håriga skålen växte på grangrenar på marken. Den påminner om bilder av gulröd hårskål (Capitotricha bicolor),men den verkar bara växa på lövved. Sporerna hos min svamp är dessutom större, ca 14 my långa och spolformiga. Något förslag?
..eftersom den har spolformiga sporer. Det finns “ett gäng” guldiskade, vithåriga småskålar som går på barrved. De har alla tillhört släktet Lachnellula. Gulröd hårskål m.fl. som går på lövved har i stället tillhört släktet Lachnum.
Den enda jag funnit av de som går på gran är Lachnellula (Perrotia) abietis och den hittar jag ofta, tidig vår på döda kvarsittande grangrenar. Men det finns också t.ex L. suecica med klotrunda sporer på tall och flera på lärk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.