Har varit i skogen idag och hittade massor med sådana svamp som jag bifogar här. Undrar om dem är kremlor, har kollat i böckerna men kan inte riktigt få en bild av det….är ganska ny “i branschen”.
Hoppas ni “svampkunniga” att ni kan råda mig lite….
tusen tack!
kremlor???
Nej, det ser tyvärr ut som ett skolexempel på oätliga kremlor!
Sådana man inte ens behöver ta smakprov på.
Bättre lycka nästa gång!
Undvik kremlor som är svartbruna eller smutsgulbruna på hatten.
Prova hellre att söka gulkremla, mandelkremla, kantkremla eller vinkremla.
De finns på bild i databasen om du vill se exempel på färger.
Noa, följande är ett test du kan avgöra ifall svampen du plockat är en kremla eller inte.
Så här gör du kremeltestet för att veta vilka sorter du kan äta
• Kolla undersidan av hatten. Den ska ha skivor, som alla i gruppen skivlingar.
• Svampen ska inte ha strumpa eller krans. Foten ska vara ren och rak utan ring.
• Tryck på skivorna. Blir det en brun fläck och skivorna blir kvar i intryckt läge så kasta svampen.
• Ta tumme och pekfingernageln, dra en remsa svamp på foten nerifrån och mot hatten. Om du lyckas så är det ingen kremla. Om du däremot lyckas bryta ut en bit mitt på svampfoten då vet du att det är en kremla eller riska. Då bryter du en bit på hatten och tittar i brottytan, om det kommer saft så är det en riska. Kommer det ingen saft så är det en kremla.
• Sätt tungspetsen mot skivorna och håll den där i fem sekunder. Bränner det så släng svampen (det är ofarligt att göra detta smaktest). Om det inte bränner kan du smaka på den. Smakar det gott så är det en av de 70 kremlor som du kan äta.
• Observera att du bara kan göra smaktestet när du genom de andra stegen i testen har konstaterat att det är en kremla.
* Det finns inte heller några giftiga kremlor, bara välsmakande och icke välsmakande, så även om någon bitter kremla “slinker ner” är det ingen större risk annat än att maten blir förstörd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.