0 760 visningar

16 svar

Fynd I månadsskiftet

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 19:46

Senaste ons- och torsdagen var konstiga dagar.  Onsdag 29/2 ”Sällsynta dagen”
och torsdag 1/3 ”Långsamhetens dag” – Den senare dagen ska visst vara en avstressningsdag för behövande. Hittade namnen här: http://temadagar.se/kalender-2012/

Nåväl, ”ovanliga dagen”, skottdagen, gick hunden och jag ut för en inventering av träsktrollen.
Vi hittade massor, men först tittade jag till den konstiga sak jag visat tidigare. Nu var den mycket lik en pytteliten och söt kuddticka. I samma gråvidegrupp finns en av mina allra första trollhänder från 2008. Den sjunger nu på sista versen…

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 19:48

Sen hittade jag något färskare trollhänder i skilda utföranden och ska visa några få.

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 19:49

Ännu några…

Den på mittenbilden c 117 mm lång.

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 19:52

Också ”långsamhetens dag” var jobbet mitt och vi tog en stig förbi en stinkmusslingbesutten granstubbe som lyst upp vår tillvaro sen i höstas.

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 19:55

Småningom hittade vi dessa tunna, rätt små tickor (jfr granbarren) på fallen, mycket död och förmultnande rönn. Påminner ngt om slingerticka??

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 19:56

Så var vi framme vid den mycket svagt nygallrade vårmussegranskogen med dess grantrollhänder i olika stadier….

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 19:58

Alltför högt upp på en död klentall finns dessa c 2-3 mm små. Får bygga något stegartat för att komma upp!??
I gråvidekärret intill finns de snyggaste kantöron jag sett!

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 19:59

Den gamla köttickan på sin tallstubbe hänger ännu med.

0

Totte Gbg

4 mar 2012 kl. 20:00

Jättefina bilder Jan!

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 20:01

Och någon av dagarna var vi någonstans i Uppland och fotade ett rävspår. Det till vänster, alltså!..;)
Och hemma blommar plocke-pinnarna.

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2012 kl. 20:08

Tack Totte ,men tyvärr blev det fel bilder på några ställen - men det får vara tills någon vill se de rätta…;)

0

Lena M

6 mar 2012 kl. 10:53

Trevligt !
jag har också hittat några flera trollhänder och sc.vårskålarna börjar att dyka upp, igår 10 st.
Har du sett någon bombmurkla ?

0

Jan A, Uppsala

6 mar 2012 kl. 21:18

Jag står inte längre ut med alla mina fel – måste rätta till en del, även om det inte ger mig några svar…
Först dock svar till Lena. Jodå, bombmurklor hittade jag 2/1 och de hade säkerligen stått att se redan före jul!  När de kommit igång på riktigt, ska jag visa deras utseendeförändringar under några månader. Utgångsbild finns i tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=216727&fnr=1&sok=bomb&Start=0&Offset=50&12
Så är vi återigen framme vid den mycket svagt nygallrade vårmussegranskogen med dess grantrollhänder i olika stadier – och - förhoppningsvis - med rätt bilder…

0

Jan A, Uppsala

6 mar 2012 kl. 21:22

I ett gråvidekärr, kantat av sälg, finns denna som väl är någon av hättemossorna? Tredje bilden, i solskenet på den mandschuriska valnöten här hemma, visar väl någon släkting?

0

Karin W

7 mar 2012 kl. 07:48

Ja, mossan är en hättemossa (Orthotrichum). Jag gissar på trädhättemossa O. speciosum som är den vanligaste mossan på lövträdsbark i östra Sverige. Kapseln ska i så fall vara slät eller lite svagt strimmig när kapseln är torr. Kapseln ska ha 8 tänder och kapselskaftet ska vara relativt långt så att en stor del av kapseln är synlig ovan bladen. (Om man gillar att mikroskopera ska kapselns klyvöppningar vara helt synliga)).

En bra sida med mossbilder är:
http://www.bildatlas-moose.de/index.htm

0

Jan A, Uppsala

7 mar 2012 kl. 07:56

Tack Karin! Får väl ge mig ut på kapseljakt då...
Den på valnöten ser dock annorlunda ut?

0

Jan A, Uppsala

7 mar 2012 kl. 08:18

Menade tvärtom: de på Salix cinerea ssp.cinerea ser annorlunda ut…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone