Söndagen 11/3 2012 hittades i en skog söder om Vingåkers samhälle den mycket sällsynta ”tickan” (svamp som växer på ved) Diplomitoporus flavescens Gulporig ticka, svampen är rödlistad men har konstigt nog ett ganska lågt värde (VU) i rödlistningssammanhang, detta pga. att svampen inte har något direkt hot på att de lokaler där den finns skall förstöras. MEN den är otroligt sällsynt i Sverige enligt rödlistan skall den ha hittats i sex st.landskap, och antagligen bara något enstaka fynd/landskap. Detta är i alla fall första fyndet i Södermanland och jag hoppas att det kommer att bli ett biotopskydd runt svampstället så att den kan få leva och sprida sig .Tickan växte på undersidan av en klen tall-låga som var delvis begravd i mossan i en ganska bergig skog.
När jag hittade svampen så kände jag genast igen den (men den måste mikroskopieras ändå) för att denna i Sverige så sällsynta svamp hittade jag i mängder i tallskogarna i Litauen för några år sedan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.